Släktmiddag väntar!

Även igår blev en bloggfri dag för mig. Mest beroende på att jag hade lite annat för mig. Då undrar ni såklart, Vadå?? Annat!

Till att börja med vara mina föräldrar över och hälsade på. De kom upp i fredags eftermiddag och bor över hos bror med familj. Så redan vid strax innan tio såg vi pappa backa in bilen, det såg ut som om han hade en miniliten bil sa sambon. Det var en sådan perfekt fickparkering som min pappa allrid lyckas åstadkomma. Jag får backa fram och tillbaka några gånger innan jag är nöjd med hur bilen står.

Som tur var ringde klockan redan vid nio så vi hann göra en lite snabbstädraid innan mamma och pappa ringde på klockan. När de kom satt vi och åt frukost. De slog sig ner och vi pratade om hur allt var med mera. Sedan var det dags för mamma att öppna sina packet. Hon blev glad för parfymen vi köpt på Finlandfärjan. Även godiset och CD med Ingmar Nordströms Saxbästa gladde henne. Kommentaren på CD’n var att då kunde de lyssna på lite ny musik då de körde hem igen. Inte så att de köper några skivor själv utan de CD-skivorna de har, har bror eller jag köpt till dem. Pappa har fått ett gäng Lasse Stefans och har hur nöjd som helst med dem.

Efter lite merän tre timmar åkte de hem till bror igen och vi ska över till dem vid tolv-tiden. Det blir släktmiddag och presentutdelning till båda brorssönerna. Hoppas verkligen att de gillar det vi köpt. Återkommer med om de gillade det samt vad det slutligen blev till dem båda. Jag vill inte skriva det här eftersom de kanske läser fasliga fasters blogg.

Efter det att vi vilat en stund installerade vi båda två varsitt spel i datorn och blev sittande där till klockan var över sju på kvällen. Sambon installerade Sim City och det gick tyvärr inget bra att bygga upp hennes stad. Jag installerade ett spel som jag hittat på nätet som heter Cradle of Rome. Där man byte plats på bricker så att de bildat tre i rad. Låter kanske tråkigt men jag lovar det är inte det. Just nu är jag en köpman och är påväg uppåt i livet i det antika Rom.

Jag har glömt om att berätta något om fotokursen, kom jag på. Som vanligt har läraren problem med att hinna med, mestadels beroende att han inte kommer iväg utan pratar om samma sak och ödslar tid på fel saker, tycker jag. Vi la nästan en halvtimme på att berätta om våra funderingar runt det tema vi ska arbeta med under kursens gång. Vi hann titta på de bilderna som vi hade med förra gången. Sedan stressade han raskt över till ISO-tal, bländare och slutartid. Detta gick han igenom så att den som är nybörjare kan ha svårt att förstå vad han menade. Sedan lämnade han ut ett papper som jag tyckte var mycket svårtläst, fast vem vet för den som inte kan använda bländare och slutartider kanske det funkar. Det finns några på kursen som använder sig av automatiken i sin systemkamera, undantaget blivande modefotografen som fortfarande använder sin kompaktkamera fast det är ett krav att ha systemkamer för att gå kursen.

Till nästa gång ska vi ta bilder för att frysa ett ögonblick och en där man ser rörelsen som personen gör. Lite tråkigt nog kunde man inte välja att ta på ett djur eller fordon, utan vi ska även denna gången ta på människor. Temat jag valt är Möten, det var Prudies dotter som föreslog detta tema. Jag har funderat och funderat och kom fram till att det är ett lagom utmanade tema för mig. Jag har ännu inte riktigt valt inriktningen inom temat. Men det kommer jag fram till då jag börjar ta, antar jag.

Akson City | Fotobloggen

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Datorer, Datorprogram, Fotokurs, Musik, Resor, Spel

6 responses to “Släktmiddag väntar!

  1. För länge, länge sen gick jag fotoutbildning inom skolan, det var kul. Idag har fotointresset vaknat upp till fullo, men just nu har kameran gått och rakat sig så det blir inte mycket fotograferande. Sparar frenetiskt, (det går inte så bra) till en ny.
    Hoppas brorssönerna blev nöjda och middagen trevlig.
    Ha en skön, lagom lat söndag!

  2. Ha en härlig och lat söndag nu!

  3. Kul att presenterna till mamma föll i smaken.
    Skrattar åt ”fasliga faster”, undrar om det är det epitetet mina brorsbarn har på mig. 🙂

    Låter intressant det där med temat ”Möten”. Ska bli spännande att följa. 🙂

    Modefotografen är väl ganska malplacerad eftersom ni snackar bländare och slutartider. Jag fotograferade mycket i min ungdom. Hade en kamera som hette Nikon FE och framkallade lite svartvitt i en garderob hemma. Psykopaten krossade den kameran för tio år sen och tyvärr finns inga pengar till en ny, men gud vad jag älskade den kameran. 🙂

    Ha en fortsatt skön söndag.
    Kramar 🙂

  4. sagolikt

    Trevligt med släktmiddag. Hoppas att ni blev nöjda och att presenterna har gått hem:-)

    Möten verkar vara en toppen tema!

    Lycka till!

  5. Hoppas att det blev en bra dag och att presenterna blev lyckade!
    16 hälsar att hon också jobbar lite med ”Möten” just nu. Vi får väl se om det blir några bilder jag kan lägga ut….Själv blev hon väldigt sugen på ditt tema ”Orange”. Kul när man kan byta idéer med varandra!

  6. Ha en skön måndag Akson. 🙂

Kommentera

