I drömmarnas land

Så var det söndagkväll, igen. Tycker nog att det snurrar på lite väl fort nu. Det känns ibland som om jag skulle vilja skrika ”Kan vi sakta ner farten lite eller kan jag få kliva av en stund”. Det är kanske dock lite svårt att sätta ner fötterna och stanna för att kliva av. Men ibland skulle det vara skönt att kunna göra det.

Upptäckte häromdagen att det var ljust på kvällen nästa fram till klockan sex på kvällen. Det innebär nog att det snart är dags att ställa om klockan till sommartid. Detta elände som gör att inget stämmer eller funkar för mig. Jag misstänker starkt att jag är en vintertdsmänniska eftersom denna klockan passar mig bäst. Det kommer att ta mig upp emot en månad innan jag hittat mitt dygn efter det att vi ställt om klockan. Ska jag upp tidigt på morgonen ser det ut som om jag somnade en halvtimme innan klockan vrålade att det är dags att lämna den varma sköna sängen.

Fast jag vill förstås att det ska fler ljusa timmar på dygnet. Jag älskar sommaren då det runt midsommartid är ljust nästan dygnet runt.

Tänk en varm skön sommarmorgon. Att smyga ut och ta sig ett dopp i havet eller varför inte ta en runda med kameran och se naturen vakna. Hästar som ligger i sin hage och sover medans några av hästarna står och sover. En eller annan katt smyger omkring för att hitta en skrovmål. Träden står och vilar sina grenar i väntan på att vinden ska vända. På avstånd hörs en traktor starta och det är bara att inse att bonden är redan igång fast klockan bara har gått några timmar på det nya dygnet.

Det är sommar det. Eller varför inte att ligga i gräset och spanna upp på himlen och se molnen komma och gå. Se hur molnen ändrar form från en flodhäst till en grävling eller en bil.

Drömma är lätt att göra. Nu hoppas jag att det blir en skön sommar och att den inte regnar bort eller att det blir den kallaste sommaren på mannaminne med tanke på den varma vintern vi haft.

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Miljö, Väder

9 responses to “I drömmarnas land

  1. Hej hoppas det går att kommentera hos dig idag igår gick det inte alls den var inte klok då? Curlingmormor hade med problem sa hon. Well well,,ja sommar och vintertid det är en rätt skaplig skillnad.
    Man känner det, Här var det ljust ända till 18,20 ungefär så det går framåt, snart kan vi ligga på rygg och skåda molnen
    Kolla apotekets pollensida så är du beredd innan det brakar löst då hos dig vi har måttligt med al alm hassel vide och det är det som bråkar nu men blir bättre om några dagar bar kroppen kommit fas med pillren, Ja du får sova så gott sen när det är dags

  2. Så målande du beskriver det. 🙂

    Känns konstigt att veta att det redan om ett par veckor är ljust till kl 20. Jag tycker att det är lite skönt att kunna gömma mig i skydd av mörkret när jag är ute och så, inte vara så exponerad ifall promenaden inte funkar. Brukar tycka omställningen är hemsk först men sen vänjer jag mig så sakteliga.

    Ha det gott.
    Kramar 🙂

  3. Oh, jag känner nästan gräset under fötterna….

  4. Neny

    När man åkte genom stan idag hade motorcyklisterna dykt upp efter vintern, då såg jag framför mig en varm, dammig sommarväg, en sen sommareftermiddag/kväll, när man långsamt cyklade hem från bad och grill… glad i hågen med spring i benen. Sommardrömmar är goda drömmar. 🙂

  5. 🙂 Ja inte är det min bonde som stiger upp med tuppen iaf, men jag ser också dina bilder. Varma sommarmornar är gott för själen, och kvällarna med för den delen. Efter att jag rensat trädgården idag satt jag ute på min nylagda uteplats, (jag har gjort en stensättning blandad med järnskrot, en mycket speciell plats) och njöt av att snart, snart kan jag sitta där på kvällarna och njuta av solnedgången istället för i stökiga soffan framför teven. Ack ja… underbart!
    Kram!

  6. curlingmormor

    Ohhhh vad härligt det låter och att få kliva ut på altantrappan och sätta sig där i morgonsolen med en kaffekopp i handen, det är tider det!!!!!
    Kramizzzzz

  7. Alla frusna nordbor bär på samma längtan, tror jag. Det är dags att vakna. Ha de bra idag, kram

  8. Hej Akson: Hoppas du är inomhus idag hu sådant klämmigt väder (inte) fasen snöar och haglar om vartannat så dags nu då,,suckar.

  9. Just runt midsommar är det absolut som bäst! Hoppas verkligen den kommande sommaren blir fin!
    Ha en fortsatt bra måndag!

Kommentera

