Vårens gissel

Snart är det sommar. Läste igår att de första jordgubbarna redan levererats och sålts till det ofantliga priset av 115 kronor för ungefär ett kvarts kilo. Det är trädgårdmästaren Lars Jacobsen, Hjälmshult utanför Helsingborg som redan levererat 88 kartonger med svenska färska jordgubbar till Fältöversten i Stockholm.

Jordgubbarna har lurats att tro  att det är mitt i sommaren. Detta genom att först kyla ner plantorna innan  de planterades. Men också att värmen i växthuset höjts. Detta resulterade i den två veckors tidigare skörden, om man jämför med tidigare år. Lär mer om den tidiga jordgubbsskörden i SvD eller DN.

Innan sommaren kommer ska vi pollenallergiker igenom tiden med massor med pollen. Till frågan, vad är pollen egentligen? Det enkla svaret på den frågan är att pollen är växtens spermier och finns i blommornas ståndare. Ståndaren är det manliga könsorganet i blomman och pistillen det kvinnliga. Storleken på dessa pollen är tjugo till femtio tusendels millimeter i diameter.

De vanligt och mest förekommande pollenslagen som är mest allergiframkallande är björk, gräs och gråbo. Dessa växter förekommer i hela vårt avlånga land från det sydligaste av Skåne till det nordligast i Norrland. Björkpollen virvlar runt i luften från april fram till juni, gräs och gråbo pollen mellan maj och september.

Här finns mer att läsa om pollen och pollenallergi.

Det finns några enkla knep som gör livet lite enklare för den som är allergisk, men också saker att tänka på för den som ska besöka någon som är allergisk mott pollen.

  • Duscha på kvällen, för att bli av med pollen i håret.
  • Vädra på natten eller sent på kvällen.
  • Vädra inte sängkläder och torka inte tvätt utomhus.
  • Stäng friskluftintaget på bilen eller skaffa allergiluftfilter om det är möjligt.
  • Undvik att ta in blommor och blad under säsongen.
  • Likaså med pälsdjur.
  • Då det finns som mest pollen i luften, undvik starkt trafikerade och rökiga miljöer.
  • Motionera utomhus tidigt på morgonen, då daggen binder pollenet.
  • Den som måste klippa gräsmattan gör det medans gräset är daggvått.
  • Samt studera pollenrapporten.

Naturhistoriska riksmuseet har en utförlig rapport om hur läget på pollen fronten är runt om i vårt avlånga land. Det finns en notis som meddelar att björkblomningen närmar sig med stormsteg. Om drygt en eller två veckor förväntas björkarna att blomma i södra Sverige. Just nu är det mestadels alpollen som ställer till förtret för den som är allergisk mot det.

Det var i mitten av 90-talet som en läkare började fatta misstanke att jag var allergisk. Jag hade då fått tre bihåleinflammationer efter varandra och blev inte bättre. En akuttid på allergimottagningen och det kunde lätt konstateras att jag var allergisk mot björk- och hassel-pollen, gräs och gråbo. Samtidigt fick jag reda på att jag var allergisk mot mögel, pälsdjur dock inte häst och ko vilket är ovanligt.

Jag har verkligen svårt att acceptera att jag inte kan klappa på grannarnas hundar i synnerhet då de vill ”prata” med mig. Men jag brukar klappa dessa pratsamma djur för att sedan inte ta någon annanstans med händerna förrän jag haft möjlighet att tvätta av händerna. Det fungerar hur bra som helst, då jag inte glömmer bort mig.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Djur, Förr i tiden, Mat, Miljö, Samhället, Sjukvård

4 responses to “Vårens gissel

  1. Visst är det besvärligt det här med pollen! Jag saknar just möjligheten att hänga tvätten utomhus som jag gjorde förr. Men hittills har sonen inte haft några större besvär men däremot Husse. När björken är i full gång då blir det eländigt här hemma! Sedan är det viktigt att tänka på att om man är allergisk mot vissa pollen så reagerar man ofta även på en del födoämnen…
    Ska vi för alla pollenallergikers skull hoppas på regn varje natt kanske?!

  2. Neny

    Det är svårt med allergier. jag är glad att jag ändå har det såpass lindrigt, maken kan inte ha picknick i gräset om sommaren ens, livet blir så begränsat med allergier. Hoppas det snart kan komma smarta mediciner/vaccin så ni superallergiker får det lättare att njuta av livet!

  3. curlingmormor

    Jag är pollenallergiker men jag äter Kestine under hela tidiga våren och under hela sommaren, plus att jag droppar ögonen. Vovvsingar går bra, de flesta sorter, däremot så funkar det inte med katter!!!!
    Kramizzzzzz

  4. Vilka bra råd du ger till andra pollenallergiker. Själv har jag turen att inte lida av det men jag har en granne som gör det. Hon har berättat hur det känns.
    En tidigare pojkvän till mig led hela sommaren för han tålde inte nyklippt gräs och folk klipper ju gräset hela sommaren så den årstiden tyckte han inte om. Det är sånt man inte tänker på när man själv inte är drabbad.

    Ha en bra måndag. 🙂

Kommentera

