Ovissheten börjar närma sig

Vilken dag! Solen skiner och det ser ut att bli en underbar dag. Jag skulle vilja påstå att vi inte är bortskämda med värme och sol i den stora farliga staden. Visst har solen lyst men inte har det varit någon värme ut och då det varit varmt ute har solen gått och gömt sig.

Dagen började med tvättning i den stora gemensamma tvättstugan. Där träffade jag först ordförande som hade lite strul med tekniken. Jag lovade att leta upp en kabel för att hjälpa honom. Då inser jag att det är idag det är föreningsstämman, det vill säga att bostadsrättsföreningen vi bor i har årsmöte. Det hade jag helt missat om det inte varit för att jag skulle tvätta idag. Jag har mer eller mindre lovat att jag ska gå på mötet i kväll, återstår att se om sambon följer med.

Efter att ha manglat klart alla frottehanddukar och badlakan som legat i badrummet och väntat på att bli vackra. Ringde mobilen, för ovanlighetens skull. Det var min nya kontaktkvinna på Försäkringskassan. Hon ville informera mig att från och med den förste juli kan livet bli tufft, om regerings beslut om tuffare tag mot långtidssjukskrivna går igenom. Det innebär att jag skulle få jobba heltid fast det gjorts utredningar som säger att jag inte kan det.

Den utredningen som gjordes i februari har de tydligen struntat i på Försäkringskassan. Efter att jag frågade hur de tog ställning till den utredningen svarade kvinnan att den var oviktig. Det känns lite onödigt att genomföra en utredning som kostar en massa pengar för staten och sedan strunta i vad experterna säger. Galenskap!

Denna veckan eller senast nästa vecka måste jag anmäla mig till Arbetsförmedlingen och bli ”aktivt arbetsökande” som handläggaren på Försäkringskassan upplyste mig om. Från och med den första maj är jag arbetslös och ska alltså ut på den offentliga arbetsmarkanden och leta jobb som passar mig. Undrar vad som finns där, egentligen.

Jag har studerat Arbetsförmedligens sidor på nätet och kunnat konstatera att det inte finns ett enda jobb som jag kan söka. Undras hur detta ska gå? Jag vill ha ett jobb som jag trivs med och som jag klarar av. Undrar om jag hittar det?

8 kommentarer

Filed under Allmänt, Jobbet, Samhället, Väder

8 responses to “Ovissheten börjar närma sig

  1. Godmiddag Akson. Duktig du är som är i tvättstugan och manglar och hjälper till med kablar många bollar i luften du..fniss,
    Jaha det är nu det skall träda i kraft då hörde lie om det där och jag tror ånga får det mycket besvärligt , Det finns ju inte så mycket ledigt i arbetsväg precis.Men håller tummarna då att du hittar något som du kan jobba med . Kanske har du tur,,, ja sol sa du det? Hmm här är enstaka glimtar på 3 sekunder itaget ungefär den har tydligen ankrat där hos er låter det som ok den behövs ju där med. Ha det bra då i solen,

  2. Neny

    Åh, jag lider med dig! Vaddå oviktig?! Om du inte är i skick att arbeta heltid står du heller inte till arbetsmarknadens förfogande och kan inte söka arbete aktivt, enligt de regler AF har. Jag förstår inte vad FK pysslar med, vad arg jag blir. Hoppas du kan överklaga på något sätt, för det där är ju sjukt!! Om inte annat så hoppas jag att mirakel sker och du blir kanonfrisk på nolltid så kroppen klarar av alla de jobb som AF anser att man måste kunna ta som heltidssökande. *KRAM*

  3. Lider med dig, usch fattar inte vad FK håller på med, hur kan dom kalla en utredning oviktig ? Om du inte har den fysiska hälsan att stå till arbetsmakrnades förfogande och inte kan söka aktivt alla jobb som AF slänger på dig så är du ju inte ”frisk” och då kan ju inte FK hota med att ta bort din sjukskrivning, om FK dessutom inte tar hänsyn till en utredning gjord av dem själva med deras egna expertläkares utlåtanden så bryter dom mot sina egna regler.

  4. Jag tycker det händer så mycket märkligt när det gäller att söka jobb och i kontakten med försäkringskassan. Har själv förmånen att ha ett jobb som jag trivs förträffligt på men hör många berätta det ena hårresande efter det andra… Jag menar, hur kan man göra en utredning och sedan strunta i den? Har personalen för lite att göra eller…
    Suck men lycka till!

  5. Jag lider med dig…been there, done that…

  6. Syster Yster

    Även jag är snart där misstänker jag! Jag måste söka om min tidsbegränsade sjukersättning innan Maj månads utgång för den jag har gäller till 30 september. Visst är jag orolig och nervös. För om inte… då måste A försörja mig!
    Kramar i massor

  7. curlingmormor

    Vad kämpigt för dig, har du ork till att arbeta heltid???? Hoppas v erkligen att det löser sig för dig och att du hittar ett jobb som passar för dig!!!
    Kramizzzzz

  8. Godförmiddag på Tisdagen, hmm ja ha en bra dag med dig hoppas solen kommer lite kyligt idag

Kommentera

