Dags att börja skriva mitt CV

Redan är vi mitt i veckan och jag har inte fått något gjort. Visst, jag har dammsugit här idag men det var mest för att jag var trött på alla dammråttor som rusade runt.

Tog mig tid idag för att se om det fanns något trevligt jobb för mig att söka. Gissa vad? Det gjorde det. Två stycken som ligger ganska nära dessutom. Nu gäller det att knåpa ihop ett par personliga brev samt att jag kanske skulle ta och uppdatera min CV.

CV dessa två bokstäver som betyder samma sak som meritförteckning som det hette på den gamla goda tiden.
Är det någon som vet vad CV betyder? Jag tog reda på det. CV står för Curriculum Vitae – det är latin och betyder enligt Wikipedia levnadsbana, livslopp.

Det finns en anledning till att man gick över från begreppet meritförtecking till CV. Anledningen är att en meritförtecking anger arbetslivsmeriter, den innehåller inte fritidssysselsättning, föreningsliv med mera så som ett CV gör.

När jag ändå satt och letade efter information runt CV hittade jag en massa intressanta sidor som jag tänkte dela med mig av. Så här följer ett antal länkar:

Metro har skrivit en artikel som heter ”Så ser ett perfekt CV ut”. Det finns mång allänkar på sidan och de jag följt innehåller en massa matnyttiga saker.
studentWorkLink.se hittade jag lite olika förslag på hur ett CV ska skrivas samt mallar till det. Även här finns det länkar med mera information.
Hittade även en sida som heter CVlabbet. Intressant sida med cv-mallar och massor annat.
Även CV-guiden – gratis guiden – innehåller mycket bra saker.

Jag antar att det massor med sidor som innehåller guider för hur man ska skriva det perfekta CV:et. Nu ska jag snart göra det. Fast först måste jag hitta min pärm med alla mina gamla intyg och betyg. Både från skolan och mina gamla arbetsintyg.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Jobbet

4 responses to “Dags att börja skriva mitt CV

  1. curlingmormor

    Hoppas det gick bra med din ”CV-skrivning”!!!! Håller tummarna för att du får napp!!!
    Kramizzzzz

  2. Syster Yster

    Det låter ju riktigt spännade. Tack för all info.

  3. Neny

    En meritförteckning är bara en lista över meriter. I CV ska det stå utförligare om varje arbete, ansvarsområden, vad man lärde sig etc, samt övriga kunskaper, personliga egenskaper och sådana grejor, ja… vad du lärt dig i livet, helt enkelt, vad du kan och vad du kan ta med dig i arbetslivet. 🙂 Lycka till med ansökningarna!

  4. Berätta gärna vilken typ av jobb det är så kan jag ge dig lite tips!

Kommentera

