Aktiviteter i köket

Vilken dag. Det har varit hur varmt som helst ute. Nästan sommarvarmt om man skulle titta på hur mycket kläder som de flesta har på sig. Inte har det varit mycket, shorts och tröja har nog det vanligaste varit. Då klockan passerade sex (det vill säga för en timme sedan) var det sjutton grader varmt ute. Det måste vara årets varmaste dag, för detta året. Hoppas att det blir ännu varmare i sommar.

Min dag började sent. Klockan hade redan passerat nio då jag vaknade. Sedan masade jag mig sakta upp eftersom jag var trött och stel i hela kroppen efter tio timmars sömn. Gårdagen då jag vaknade tidigt blev det inte mycket vila under dagen, mer än då jag läste ut min bok av Mari Jungstedt en författare jag verkligen kan rekommendera. Hon skriver underhållande med viss underfundighet. Jag räknade förvisso ut vem mördaren var innan det stod i boken och jag hade räknat rätt också. Jag slocknade ganska tidigt efter att ha börjat på en ny bok av Mari Jungstedt ”Den döende dandyn”.

Ingen fototur med kameran idag, mestadel för att jag har mer än vanligt ont i dag troligvis beroende på gårdagens fototur. Vad gör det om hundra år? Ingenting, antar jag. Jag hade en tanke att gå ner och fotografera de små blå violerna som står i en backe, väl gömda för väder och vind det är bara solen som skiner på dem.

Morgondagen innebär att det är fotokurs. Äntligen ska vi få fotografera i studio, det vom jag längtar efter hur länge som helst. Antar att det är fler med mig som gjort det samma.

Just det! Jag har varit duktig i köket idag också. Försökte mig på att göra skånsk äggakaka. Resultatet blev helt OK men inte lika god som den vi brukar äta nere i skåne. När jag ändå var på gång i köket passade jag på att baka laktos och glutenfritt bröd till sambon. Resultatet var godkänt, men brödet liksom de flesta glutenfria bröd har en smak av något som vi inte kan komma på. Förresten är det någon som har några tips på hur man gör gott gluten och laktosfritt bröd. Dessa tar jag tacksamt emot. Detsamma gäller för ett gott och enkelt recept på äggakaka.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips, Fotokurs, Mat, Väder

5 responses to “Aktiviteter i köket

  1. Neny

    Vad spännande med studiofoto, hoppas det blir kul! God afton. 🙂

  2. Fotografera i studio låter spännande, så även tillagning av skånsk äggakaka! Trots att jag bor här söderöver har jag nämligen aldrig smakat det! Kanske dags nu;-)

  3. Godmiddag Akson: Ja vissa mornar är det skönt att sova ut lite men som du sa man blir så stel Man får sätta sig i duschen och låta vattnet mjuka upp en.Spola länge länge, jag har ställ in en blå nyköpt uteplaststol du vet med karmstöd och bra ryggstöd så sitter man skönt när det varma goa vattnet rinner över en.Vips så har det gått en halvtimme och då är man i skick som ny skrattar . Du får ha det bra idag med din smarriga äggakaka ! Tyvärr har jag inga bra recept på din fråga,,,en det finns andra hör med Hannele hennes dotter är jäteduktig med sådan.t

  4. Vad gäller brödet: googla på glutenfritt bröd så hamnar du på många receptsidor. jag brukar googla på veckomat när fantasin tryter. 🙂

    Här är det en matta av blå violer, vet knappt var jag ska sätta fötterna. Gullvivorna står i full blom!

    Ha en skön solig helg nu och akta nästippen. Det ska bli hett som i hå, som man säger här.

    Kramar 🙂

  5. Vanlig rulltårta bakar jag alltid på potatismjöl, helt glutenfritt.

Kommentera

