Solen skiner, ibland

Äntligen verkar det som vi ska få lite sol här nere i det sköna Skåne. Dagen till ära har jag tagit med mig lilla Macelina och sitter ute i trädgårdsmöblerna och försöker se vad jag skriver. När solen skiner är det omöjligt att se. Men nu då solen gömmer sig bakom ett moln funkar det ganska bra.

Jag såg några vackra tulpaner som jag tänkte ta några bilder på. Då jag var redo för att ta mina bilder gömde sig solen bakom ett moln. Det blev till att vänta tills solen behagade visa sig igen.

Frågan är om det ska bli regn eller inte. Eftersom det känns ganska kvavt ute. Vinden är dock inte särskilt varm. Jag har en varm hodd över axlarna och ryggen. För jag vill inte bli förkyld nu.

Gårdagen tillbringade jag mestadels i sängen. Då klockan var runt sjutton började jag läsa boken ”Diplomatdottern-Lång väg till frihet” skriven av journalisten Tina Frennstedt som jobbar som journalist på Svenska Dagblandet. Det var mer eller mindre omöjligt att lägga ifrån mig boken. Då klockan var strax innan elva på kvällen hade jag läst ut boken. Gissa om jag var berörd av innehållet. Detta är en bok jag varmt kan rekommendera.

Boken handlar om diplomatdottern Karolina Johnsson som fastnar i tullen i Thailand med mer än fem kilo
heroin gömt i ett lönnfack. Tiden i det thailändska fängelset där varje fånge har cirka trettio centimeter att sova på. Den så kallade sängen utgörs av en stor cell där 150-170 kvinnor vistas instängda från sex till sex. Hur hon förs över till det svenska kvinnofängelset Hinseberg. Hur hon behandlas som en av rikets värsta fångar. Hon tillbringade tolv år bakom lås och bom. Frågan om hon var skyldig eller inte är frågan. Enligt Karolina är hon oskyldig eftersom hon inte visste vad som fanns i väskan. Enligt thailändsk lag är hon skyldig eftersom det var hon som hade väskan i sin ägo. Hon har fortfarande kvar sitt thailändska straff på 36 år, av dess har hon suttit av tolv av åren. Läs den!

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips, Datorer, Väder

5 responses to “Solen skiner, ibland

  1. Låter som en mycket intressant bok och ämnet är precis vad jag varnat sonen för när det gäller deras utlandsresa.

    Här har det faktiskt regnat i omgångar vilket väl inte var helt i enlighet med prognosen. Husse som målar fönster är lagom road men kämpar på eftersom det det bara stänker lite! Skönt att få saker och ting avslutade!

    Trevlig fredagskväll i Skåne!

  2. Håller med Znogge, får jag tid att läsa böcker igen ska jag definitivt läsa den. Har hört talas om hennes öde förut, förstår att boken är gripande.

    Önskar dig mera sol att njuta av, här har det varit en fantastisk vecka och idag är första dagen med gråväder och regnskurar. Men eftermiddagen har jag iaf tillbringat ute, jag behövde lite luft efter en seg dag och rensa trädgårdslådorna var alldeles lagom.

  3. Tack för ett intressant boktips, ska genast skaffa den!

  4. curlingmormor

    Det där verkar vara en bok värd att läsa!!
    Kramizzzzz

  5. Neny

    Hörde om den där boken förra året, såg när hon var med i tv och promotade… lät ganska bra. Det finns ju många som säger att de är osyldiga fast de är skyldiga, och tvärtom, så det är ju svårt att veta. Hur som helst är 36 år lite väl länge, anser jag. 🙂 Spännande men hårt liv.

Kommentera

