Home sweet home!

Igår kväll kom vi hem till vår ”stora” storstadsvåning. Det kändes lite tråkigt att lämna det våriga Skåne. Allt stod i blom och/eller knopp och det var varmt och skönt. Efter att stannat hos föräldrarna för att inta föda fortsatte vi våran färd.

Innan vi kom fram till den stora vägen där man får köra ganska fort, körde vi den lite mindre vägen genom en massa småsamhällen. Då vi kom fram till ett av dessa stod det två män av utländsk härkomst och betedde sig myska. Efter att körde fram till nästa samhälle såg vi ytterligare en man som också uppförde sig konstigt mot den mötande trafiken. Vi tyckte båda att det var mysko och besölt oss att ringa polisen. Ingen av oss kunde polisens direkt nummer utan jag ringde mamma som kunde numret. Polisens direkt nummer är 11414, lätt och enkelt att komma ihåg och finns numera i adressboken i mobilen om jag skulle behöva det vid fler tillfälle.

Sagt och gjort vi stannade bilen, för inte kan man prata i telefon med polisen och köra samtidigt. Först kom jag till fel polisdistrikt men hon kopplade mig snällt till rätt. Efter att återigen berättat mitt ärende kopplades jag direkt till Ledningscentralen. Efter några minuters väntan kom jag fram och fick prata med Jimmie, polis. Han var trevlig och berättade att dessa personerna vi sett härjade i trakten och lurade av folk pengar på ett eller annat sätt. De hade tydligen under en period lurat polisen. Han var glad att få en exakt beskrivning på var de befann sig. Dock hann ingen av oss att se vad det var för bilar ännu mindre vad det var för registreringsnummer på bilarna. Vad jag kom ihåg var att det var sedaner samt att de var ljus och av lite nyare snitt.

Mamma hade lyssnat på radion hela eftermiddagen då hon och pappa legat och solat och badat i poolen. Men inte hörde de något om de personerna vi sett. Idag skulle de lusläsa tidningen för att eventuellt upptäcka något.

Nu har jag sittit vid datorn och redigerat bilder till morgondagens fotokurs. Först var det fotona från studiofotograferingen förra gången. De bilderna hade jag redigerat innan vi åkte ner, men jag skulle lägga kopier på CD’s till dem jag tog på. Sedan var det morgondagens uppgift: ett reportage Vårentecken. Jag är nu klar med det och känner mig nöjd med dagen. Nu är dags att göra mig iordning för att åka i till stan och gå på studiobesök på den stora draken DN och träffa deras bildredaktör. Ska bli spännande att träffa en man som har så mycket makt att bestämma vad som är bra eller dåligt vad gäller bilder som ska publiceras i tidningen.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Boende, Fotokurs, Resor, Utbildning

4 responses to “Home sweet home!

  1. Det rör sig både det ena och det andra på vägarna i dag så stanna eller sova i sin bil är inte att rekommendera precis. Hoppas i alla fall det blev ett trevligt studiebesök på DN!

  2. Neny

    Läskigt med skumma typer, har också polisens nummer inlagd, men har bara ringt för vinglande bilister… 😛 Förresten tog ni med er värmen och solen tillbaka, tack tack. 🙂

  3. curlingmormor

    Vad bra att ni hade ögonen öppna, hoppas att det blev till nytta och att besöket på DN blev givande.
    Kramizzzz

  4. Syster Yster

    Det är lite otäckt och jag vet inte ens om jag skulle våga stanna nuförtiden om någon stod och vinkade efter hjälp. Jag hade nog kört vidare och hoppats att någon stor stark man kommit efteråt och stannat 😉
    Bra att ni ringde!
    Kram och hoppas satt solen sken på er även när ni kom hem igen!

Kommentera

