Jag kommer att se glasklart

Ännu en dag har jag snart avverkat. Inte för att det har hänt särskilt mycket denna måndag, den tolfte i månaden maj år 2008.

Dagen började tidigt men eftersom jag tyckte att det var på tok för tidigt så vände jag mig om på andra sidan och sov gott ett tag till. Andra gången jag vaknade var klockan desto mera. Snabbt upp efter det att jag vaknat till liv. Jag fick en egen lite stund med frukostgröten och tidningen innan sambon vaknade. En stunds fundering över livet hann jag också med eller om jag fastnade i tankar, vet inte riktigt vilket.

Eftermiddagen satte vi fast på genom att åka och handla samt att hämta mina nya glasögon. Dessa nya glasögon som är progressiva kommer nog att ta lite tid att vänja sig vid. Redan i butiken, då jag fick de mer eller mindre tyngdlösa glasögon, inställda för att passa mig, kände jag att det var lite jobbigt med dessa huvudvikande glasögon. Jag får nicka upp och ner för att hitta rätt plats på glasögat att passa där jag ska titta, beroende på vilken distans det är till det jag ska titta på.

Progressiva glasögon innebär att själva glasögat är slipat i olika zoner. Vilket innebär att jag istället för två par glasögon, ett par för distansseende och ett par för läsande, har jag detta det enda som klara allt. Fast mina gamla glasögon tyckte optikern passar perfekt som terminalglasögon. Jag var från början en stor motståndare mot att införskaffa mig dessa progressiva glasögon. Efter moget övervägande och med affärens garantin att jag kan lämna tillbaka de progressiva och få ett par distansglasögon och ett par läsglasögon om det inte skulle fungera med de progressiva. Ett bra erbjudande tycker jag. Eftersom jag har haft många i min omgivning som haft stora problem med att anpassa sig och fullt ut använda sina progressiva glasögon.

I morgon innebär den första dagen för mig att använda mina progressiva. Jag håller tummen för att det ska fungera perfekt. Vad jag har förstått av att använda progressiva är att få man det bara att fungera är det perfekt.

Jag har också funderat en hel del på att operera ögonen för att slippa bära glasögon. Det är jobbigt att ha glasögon vissa dagar andra fungerar det bra. För några år sedan använde jag linser och det fungerade hur bra som helst. Detta hade jag tänkt börja med igen, men det tar några veckor innan jag kan ha linserna i en hel dag.

5 kommentarer

Filed under Allmänt

5 responses to “Jag kommer att se glasklart

  1. Visst är det bökigt med glasögon men du har tur som kan använda linser, det kan inte jag. Jag har för torra ögon så det är bara glasögon som gäller, men dom anväder jag å andra sidan bara när det gäller tv:n eller bilkörning, visst, är det grått eller disigt, skymning eller så…. men allmänt dagtid så klarar jag mig. Ha det i alla fall så himla bra i din nya värld 🙂 kram

  2. Jag hade hört både ris och ros men vande mig förvånansvärt snabbt och ångrar mig inte så lycka till!

  3. Godtisdagmorgon på dig proggressiv sa du…ja det tar lite tid at vänja sig , Filifjonkan gjorde det inte utan besökte ofta dörrposter skåpkanter trösklar det byttes till helt vanliga så man får byta igen det var lugnast för det gjorde ont så ofta…så var försiktig bara så du inte struttar ikull ,,lätt gjort. ha det bra i solen som kom upp här nu äntligen. Kyligt i natt 0 gradigt precis.

  4. Neny

    Förstår inte hur folk klarar av progressiva glas. svärfar gör det men mamma gör det inte, och då rakt inte jag eller maken. Lycka till med huvudvickandet!

  5. Jga har progressiva linser och det är riktigt, riktigt bra. Optikern sa att det kan ta ett par veckor att vänja sig men för mig funkade det med en gång.

Kommentera

