En natt på stan

Idag känns det som om jag går omkring med en betongkeps. Detta beror inte på att jag intagit alkoholhaltiga drycker utan för att vi var ute och nattfotograferade till klockan ett i natt. Nattade kudden gjorde jag inte förrän strax efter två i natt.

När vi kom hem var vi båda hungriga och några smörgås med varierat pålägg inmundigerades. Då vi ätit klart var respektives nattbilder övertankade på datorns hårddisk från minneskorten. Fotografierna vi tog under natten tittade vi också på. Inte hade det gått att gå och lägga sig utan att titta på dem först. Bilderna vi tog blev ganska bra, något till och med lite mer än bara bra.

Anledningen till att vi tog nattbilder just nu är att det är läxan till morgondagens fotokurs. Nattliv och svart vita bilder. På vissa kameror kan man ställa in och enbart ta svart-vitt eller som på den analogatiden välja att ta med endast svart-vitfilm. Jag tar mina bilder i färg och väljer att i Photoshop sedan göra dem svart-vita. I den senaste versionen av Photoshop CS3 finns det ett verktyg som heter ”Svartvitt”. Det är ett underbart verktyg som verkligen är ett bra tillskott i familjen ”bra verktyg” i Photoshop.

Innan vi åkte iväg kollade vi hur varmt/kallt det var ute och kunde konstatera att det bara var sex grader ute men att det inte blåste mer än i toppen på björken som växer vid sidan om huset. Det kändes dock som betydligt kallare än dessa sex-sju graderna som bilens termometer uppgav att det var. Vi frös båda två och önskade att vi haft lite mera kläder på oss. Man kan undrar varför vi inte kom på den goda idén att ha té med i varsin termosmugg.

Det blev en lång dag för mig igår eftersom jag redan gick upp vid sjutiden igår. Inte var det särskilt lätt att somna om efter att ha sovit enbart sex timmar i natt. Jag låg coch vred mig och hade ont både här och där. Till slut var det bara att gå upp och starta dagen. Det är inte mycket som hänt idag.

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Datorprogram, Fotokurs, Väder

9 responses to “En natt på stan

  1. Även om dagen blev lång så lät det som en spännande uppgift. Svart-vita bilder är väldigt fina och speciellt porträtt tycker jag gör sig mycket bra just i svart-vitt!

  2. curlingmormor

    Förstår att tröttheten satt där den satt. Det blev en lång kväll för er.
    Svartvita kort är snyggt tycker jag. I vår nymålade gråa hall har vi nu svarta ramar med svartvita foton i på barnen och det är supersnyggt.
    Kramizzzzzz

  3. godmiddag Akson Jaså det är till att vara ute och nattsudda…fnissar men så roligt hopppas din bilder blev bra.

  4. Svart- vitt är så snyggt! 16 älskar också svartvitt och allrahelst betong- och taggtrådsmotiv 🙂

  5. Syster Yster

    Jag är också nyfiken på dina bilder. Jag har ju också startat en bildblogg och lyckat få några tittare där. Kul. Jag tänkte att jag ska lägga in en bild varje dag 🙂 Vi får väl se hur det blir med det. Hoppas du får en god natts sömn inatt så du är piggare i morgon!
    Kram och ha en skön Lördag

  6. Så kommer jag då..som inte kan ett dugg om foto. Fast jag haft en farfar som var fotograf och har en bror som är utbildad teknisk vetenskaplig fotograf…och själv fattar jag ingenting om kameror….jag har fått ta hand om människorna bakom linsen istället och det passar mig nog bättre. Men vackra bilder njuter jag av ändå försås! Kram på dej!

  7. Filifjonkan: Tittar in och säger frågande: Va är du kvar på stan vännen? Eller fotar du allt du komme över, Hoppas du sluppit regnet då ialla fall vädret lämnar en del övrigt att önska idag.

  8. Men va häftigt. Menar du att man kan välja direkt på kameran att bilderna ska vara svartvita?
    En sån kamera vill jag ha, jag älskar svartvitt. 🙂

    Ha det gott.
    Kramar 🙂

  9. Neny

    Nattfotografering kan vara ganska kul, speciellt om man kan stå och fota stadsbilder i skönt ljus. Trist när det är dimmigt, molnigt eller fult av byggnadsställningar dock, då får man fota saker på närmare håll. 🙂

Kommentera

