Många födelsedagar, igen

Ännu en grå dag. Igår var det grått och regnade idag är det grått och så kallt ute, men inget regn ännu. Det är inte en dag som direkt inspirerar till att göra saker utan det gråa kalla vädret gör att jag hellre skulle ligga under täcket i sängen och läsa en bok eller bara blunda. Tyvärr går det inte att göra. Idag ska det städas och fejas. Å andra sidan finns det ett stort behov att det blir gjort.

I morgon söndag, ska vi ha lite minikalas eftersom sambon fyller år på måndag. Det är trevligt att ha städat då man får gäster, tycker jag. Jag vill inte visa upp vårt hem som en dammhög eller samlingsplats för alla dammråttor. Nej, jag ska rasta Fido idag och fylla henne.

På måndag kommer sambon att bli firade med frukost och packet i sängen. En vana som jag är uppvuxen med men inte sambon. I fredags ringde jag och gratulerade min pappa som fyllde år då. Han hade givetvis fått kaffe och tårta på sängen också, vilket han gillar. Jag menade på att mamma inte var så förtjust i det förr men att hon gillar det nu. Då säger min pappa att ”hon har haft några år på sig att vänja sig vid det”. Så sant så. Sedan skrattade vi båda gott.

På gårdagens Fotokurs visade vi våra Nattlivsbilder. Alla inklusive läraren var imponerade av mina bilder, men så har vi nattfotograferat ett antal gånger och tycker båda att det är roligt. Vad som krävs förutom varma kläder är ett rejält stativ och självutlösare eller trådutlösare. Nu lite fotoprat: Jag hade kameran inställd på 100 ISO och slutartiden på ungeför 30 sekunder och lät bländaren skifta utifrån slutartiden. Enkelt och roligt. Jag tycker att det är skönt att vara två, vi har hundra koll på varandra. Det är hur lätt som helst att bli nedslagen om det vill sig illa. Fast det brukar mer vara människor som kommer fram och pratar. På fotokursen var det en kille som hade råkat i slagsmål, riktigt hur det gått till förstod jag inte riktigt men det gäller att vara vaksam.

Mina bilder från gårdagens Fotokurs finns att se på min fotoblogg.

Nu väntar Fido på mig. Önskar ALLA en trevlig helg och på återseende! Förresten nu regnar det.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilder, Fotokurs, Mat, Traditioner, Väder

5 responses to “Många födelsedagar, igen

  1. Slagsmål på kursen? Det lät inte bra men å andra sidan kan fotograferande nattetid verka misstänksamt…

    Vi har alltid ”bricka” och paket på sängen. Något annat är det verkligen inte tal om. Dock serveras det inte tårta utan bara en extra god frukost. Men det är inte illa heller! Hur som helst, hälsa och gratta!

    Trevlig lördag!

  2. Tänk så olika det är – här är det aldrig frukost på sängen (möjligtvis ett glas juice). Det är ingen av oss som uppskattar att äta sängliggandes.
    Hälsa sambon och säg grattis!

  3. curlingmormor

    Här tar vi nog också och fikar vid köksbordet, däremot så blev det paket i sängen när barnen var små och det är något som guben och jag fortsatt med.
    Kramizzzz

  4. Tittar in och levererar ett trefaldigt, skånskt, leve till sambon på den stora dagen!
    Ha det gott båda två!

Kommentera

