Tystnaden breder ut sig

Idag är det ännu värre i raspfabriken. Det känns som om jag skulle ha ett öppet sår i halsen som gör så ont. Därför ska jag inte ta och prata så särskilt mycket idag. Antar att det kommer att bli ganska svårt eftersom jag är en kommunikativ person som pratar en del. Fast jag måste försöka eftersom det är min hälsa det handlar om.

I mitten på 90-talet råkade jag ut för en stämbandsinflammation som jag gick till läkare med i sista stund. Detta resulterade i att jag var hesare än kråkan i Mamma Mu, det bara raspade och skrapade. Då jag jobbade med barn åldern sex till nio var det ganska svårt att jobba eftersom dessa små liven inte kunde läsa. Jag blev snabbt helt sjukskriven men tyckte att det var otroligt tråkigt. Efter att ha lidit i tysthet hemma åkte jag ner till chefen och medelade honom att jag kunde låna hem en dator och sitta hemma och skriva manualer till dessa. Sagt och gjort! Jag fick hem en mac och började med att skriva manualer för både barn och vuxna, dessa använde vi mycket i många år. Då manualerna var klara började jag jobba med de lite äldre barnen som kunde, eller i varje falla lärde sig, läsa mina kråkfötter.

Jag fick även en remiss till en logoped på det stora sjukhuset i närheten. Det tog ett tag innan jag fick komma dit men sedan gick jag hos min logoped tre gånger i veckan under nästan tio månaders tid. Det dröjde ganska länge innan jag fick rösten tillbaka och eftersom min röst var ett av mina arbetsverktyg led jag av att inte kunna jobba som vanligt.

Det tog nästan ett helt år innan jag var helt kurant igen. Jag lärde mig att se till att ha en bra logoped som snabbt kan hjälpa om rösten skulle börja bråka. Några år senare blev jag hes igen, men tog direkt kontakt med logopeden och jag var snabbt tillbaka på banan igen.

Inte förrän något strular upptäcker man hur man använder till exempel rösten samt hur svårt det är att klara sig utan den. Slappa jag nu bara hostan också skulle jag vara ännu gladare.

Nu är det tillbaka till sängen för att vila som gäller. Om jag orkar tänkte jag ta mig en bloggrunda och läsa vad ni andra hittat på.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Datorer, Förr i tiden, Sjukvård

5 responses to “Tystnaden breder ut sig

  1. Då gäller det verkligen för dig att vila rösten nu så att den kan komma tillbaka med förnyad styrka!
    Ha det gott i dag!

  2. Neny

    Du, var rädd om rösten! Som du säger, man inser inte riktigt hur viktig den är förrän man sitter där tyst, pekar och försöker göra sig förstådd. Och är man inte kunnig i teckenspråk så är det svårt att kommunicera. Telefonsamtal blir ett minne blott. Tur att du ändå fick rösten tillbaka, den där gången. Tänk om du sökt läkare för sent? Hoppas du är kry snart!

  3. curlingmormor

    Woops!!!!! Ta det nu varligt och sköt om din kära röst!!!!
    Kramizzzzz

  4. Det där verkar vara något som går – både på bloggen och irl! Jag tappade ju också rösten ett par dagar förra veckan.
    Stämbandskatarr har jag haft och det var inget kul, då saknar man verkligen sin röst!
    Krya på dig nu 🙂

  5. glass år gott och lite smärtstillande

Kommentera

