Dagsarkiv: maj 24, 2008

Nya framtidsplaner

Vernissagen igår fredag, om också var den sista träffen på Fotokursen, gick hur bra som helst. Alla hade med sina foton, bearbetade på ett eller annat sätt. Vi fick varsin sida på en tresidig vikskärm. Jag hade redan hemma bestämt hur mina bilder skulle bli uppsatta på skärmen, men det verkar jag och sambon varit ganska ensamma om att förutbestämt.

Förra veckan sa våran lärare att vi skulle ha finkläderna på. Vi skojade och sa att du kanske vi får champagne. Gissa vad han hade köpt? Just det. Champagne till dem som önskade. Efter en lite rundvandring bland varandras bilder blev det genast allvar igen. Indelad i grupper om två utvärderade vi varandras tema-arbete.

Det blev verkligen lyckat och alla verkade mer eller mindre nöjda. Först var det prat om att eventuellt våra bilder skulle hänga upp lite längre men det slutade med att alla bilderna plockades ner innan klockan sjutton. Den sista halvtimmen var det öppet för nära och kära att komma att titta. Det var några stycken som dök upp. Bror hade ringt dagen innan och sagt att det fanns inte en chans i världen att han skulle hinna.

För mig var det första dagen sedan i söndags som var uppe på benen så länge. Det gick hyfsat bra, men efter fikat var jag för trött för att stå så jag hämtade mig en stol som jag satt på och medverkade i utvärderingen.

Förkyld är jag fortfarande. Nu har takten på snyvigheten ökat också. Hostar gör jag fortfarande. Det ska försvinna snart hoppas jag. Det är jobbigt att vara förkyld och så trött. Till och med sambon tycker att det räcker nu och att jag borde bli frisk igen. Finns det någon mirakelkur som jag borde ta? Antagligen inte. Utan det är bara att vänta ut den och göra det bästa jag kan för att bli frisk.

Vad Fotokursen gett mig är att jag blivit mycket mera noggran då jag tar mina bilder. En medvetenhet som innebär att fotona förhoppningvis blir mycket bättre. En annan sak jag kommit fram till är att jag redan är en ganska duktig bildredigerare och att det är det jag ska syssla med i framtiden.

Hade jag inte varit så förkyld idag hade jag nog besökt ett eller annat hemligt rum. Fast vem vet, med lite medicin i kroppen kanske jag är så pigg att jag klarar av det. Dessa hemliga rum är rum som i vanliga fall är stängda för allmänheten. Det är bland annat Koppartälten på Haga, Skeppsholmens bergrum, den åttkantiga kyrkan Skeppsholmskyrkan med mera, med mera. Det finns att läsa om detta i SvD samt på Statens Fastighetsverk.

3 kommentarer

Under Allmänt, Fotokurs, Jobbet, Samhället, Sjukvård, Utställning