Sommartecken

Äntligen var det då sommar. I varjefall om man tittar i almanackan. Fast det har varit somrig och skönt några veckor ändå. Gullregnet blommar redan och syrenen har nästan blommat klart för denna säsongen. Ungdomarna åker på sina flak och vrålar till sin omgivning att det tagit studenten. Det är redan nu många sommartecken som hunnit komma och försvinna.

Ett sommartecken är Povel Ramels Karamelodiktstipendium som delades ut i söndagskväll. Detta året fick Babben Larsson det för sin humor och glädje med mera. Läs artikeln om Karamelodiktstipendiumet i SvD och/eller DN.

Ett annat sommartecken är alla vägarbeten som ska göras då det verkar vara som mest trafik ute. Även dessa vägarbetena kommer att finnas på våra vägar. Var dessa kommer att ske går att se på SvD’s grafiska bild över respektive plats. Läs även artikeln om detta sommartecknet i SvD.

Nästa sommartecken som jag missade igår på grund av trötthet och förkylningen var Prins Bertils Memorial, också kallat Gärdesloppet då de gamla vackra bilarna kör en slinga i Djurgårdenskogen. Många av de gamla bilarna deltog i paraden som gick från Djurgården genom centrala Stockholm och åter ut till Biskopsudden på Djurgården. Många, inklusive min bror, tittade på dessa veteranbilar som många lagt timmar på för att de ska vara så bra skick. Läs mer om årets tillställning i DN eller besök Gärdesloppets egna hemsida.

Fler sommartecken är alla insekter som vaknat till liv och pockar på uppmärksamhet. Solen som gör min hud röd, sedan blir jag rödare för att bli ännu rödare. Har jag tur blir jag lite brun också. Men jag gör som Ferdinand jag sitter hellre i skuggan och luktar på blommorna eller läser en bok.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Bilar, Traditioner, Väder

5 responses to “Sommartecken

  1. Gullregn är så fin, blommar här också, gammelmormors.

  2. En del vägarbeten ska faktiskt göras kvälls- och nattetid i sommar. Smart tänkt!
    Ha en fortsatt bra måndag!

  3. Godeftermiddag Akson. Ja dessa sommarvägarbeten gör en stollig när det är som mest husvagnar och trafik och folk som är osäkra på vägvalet då stänger de ner till en fil med rödljus och häller ut grovt vasst grus i den filen man får köra i. Tack för det vägverket (Lipar åt dem)
    Jaja man får bara gilla läget är deras melodi. Sommaren är i full gång fattas bara prästkragarna och blåklockorna stora och små så är det slut på det roliga.
    Midsommarn står nästan på farstubron redan .Har för övrigt suttit där och löst korsord idag Var så varmt så jag fick ta ut en av innefläktarna med, Ja ha det så bra och krya på dig snart så är det lugnt skall du se vad gäller förkylningarna

  4. curlingmormor

    Vägarbetena har redan börjat här hos oss på E4:an, hela vägen in till stan så jobbas det på.
    Häruppe är vi ju lite senare med alla dessa vackra blomster, vårt syrenträd är nästan i full blom nu, doftar härligt!!!
    Kramizzzzz

  5. Neny

    Hade jag en korkek skulle jag nog sitta under den också.. men jag får nöja mig med att sitta inne och lukta på katten 🙂 Sommar är det sannerligen, med vägarbeten, grillar som ryker, springande små barn och envisa myggor och bin, lite här och där.

Kommentera

