Lästips

Nu har jag varit utan dator i två hela långa dagar. Det har varit helt frivilligt. Datorn har inte gått sönder eller något sådant. Jag kände för att ta det lugnt i min egna takt.

En bidragande orsak kan vara att jag första dagen sov halva dagen eftersom jag vaknade efter två timmars sömn och det var tvärt omöjligt att somna om. Jag gick upp och åt några skorpor och fortsatte läsa i min bok, ”Den vita massajen” av Corinne Hofmann. Jag läste ut den boken och började på fortsättningen, ”Den vita massajens dotter” av samma författare. Den boken hade jag lycktas läsa ut ungefär tolv timmar senare. Fast jag sov till middag.

Dessa böckerna av Corinne Hofmann är hennes sanna berättelse om då hon bodde i Kenya. Hon blev blixtförälskad i en massajkrigare och lämnade Schweiz och gifte sig med sin älskade Lketinga och fick ett barn tillsammans. Efter fyra år i bushen lämnar Corinne sitt älskade Afrika och bosätter sig i sitt gamla hemland Schweiz. Då har hon överlevt både malaria och hepatit, bristen på mat gör att hon rasar i vikt. Men hon lever tillsammans med Lketinga, mannen hon älskar, i hans lilla by. Det är långt till allt! Slutligen köper Corinne en LandRover och livet blir något enklare. Det är fortfarande långt till det mesta och det är brist på både mat och bensin. Jag tror inte att jag ska berätta mer för den som är intresserad av att läsa boken eller se filmen.

Det är en bok, eller rättare sagt tre böcker som påverkat mig. Riktigt på vilket sätt kan jag inte säga, men jag känner mig berörd av böckernas innehåll. Tänk bara tanken att lämna vår moderna Värld och bosätta sig på en varmt och het plats, bara för att man blivit blixtförälskad. Visst är det så att man gör konstiga saker då man är förälskad, men att flytta in i en lerhydda gjort av komockor. Du kan inte språket och förstår knappt vad de säger. Det enda gemensamma språket blir engelska, vilket du också inte hantera särskilt bra.

Läs böckerna om du tycker att det låter intressant. Första boken tycket jag var svårtläst, mest för att bokstäverna sitter så tätt och det känns som om raderna också är täta. Andra och tredje boken innehåller mera luft och känns betydligt mera lättlästa. Den första boken ”Den vita massajen” skrev Corinne Hofmann efter att hon kommit hem till Europa och är hennes egna berättelse om hennes liv i Kenya.

7 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips

7 responses to “Lästips

  1. Neny

    Det låter ju faktiskt ganska spännande. Afrika är en vacker och väldigt speciell kontinent, och jag tror det krävs ett visst virke för att uppskatta det. Var den andra boken lika bra som den första?

  2. Neny

    ps. http://www.imdb.com/title/tt0436889/ den finns som film också. 🙂

  3. Andra boken handlar om hennes liv då hon kommer tillbaka från sina år i Afrika. Från att inte ha något till att vara framgångsrik i sitt yrke. Det är inte förrän i den tredje boken som Corinne reser tillbaka och träffar sin afrikanska familj.

  4. Jag har läst böckerna och de var verkligen bra!
    Ha en fin nationaldagshelg!

  5. Jag har också läst böckerna och de förundrade mig…att man kan bli så blixtförälskad i en massaj och bara lämna allt..

  6. curlingmormor

    Jag har läst båda böckerna och de var toppenbra, den första boken sträck-läste jag!!!!
    Kramizzzzz

  7. Den vita massajen är en häftig bok,
    det finns en tredje bok också, då hon återvänder.

Kommentera

