Trevlig Nationaldag, eller hur säger man

Det är redan Nationaldag. Men var tog våren vägen? Var blev april och maj av? Jag vet att jag genomlevt en vår men ett tu tre var det kanonvarmt och det kändes som om jag hade missat några veckor. Några veckor har jag inte missat, det är snarare så att sommaren hade bråttom i år.

Nationaldag eller Svenska flaggans dag som denna dagen hette för då vi jobbade på denna dagen. Jag vet inte om jag tycker att det var bättre att vara ledig denna dagen istället för att vara ledig Annandag Pingst. Å andra sidan tog jag för det mesta ledigt denna dagen för att jag tyckte att man borde vara ledig. Inte för att jag genom året firat särskilt mycket men det är känslan att vara ledig på vårt lands dag. Nu är vi det, inte firar
jag mer för det.

Då jag satt och åt frukost på balkongen funderade jag på om jag skull montera upp min skånska flagga och på så sätt delta i firandet. Jag vill inte borra i väggen men med hjälp av snöre och band borde jag kunna montera upp min vackra flagga på balkongräcket.

Förr om året var jag med och gick fanborg upp till stadens samlingspunkt. Där firades dagen med pompa och stått. Flaggor delades ut till medborgare och nya medborgare fick en liten svensk flagga på stång. Flaggor och fanor delades ut till föreningar med mera. Sedan tågade vi genom staden hem och alla vara glada och nöjda. Men också oftast trötta och genomfrusna. Det är inte många gånger det varit högsommar denna dagen.

Jag får se om vi tittar på Nationaldagsfirandet på Skansen eller om det blir en film istället. Eller varför inte sittandes på balkongen med en GT eller geting i handen.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Förr i tiden, Samhället, Traditioner

3 responses to “Trevlig Nationaldag, eller hur säger man

  1. Jag ska i alla fall hänga ut vår lilla svenska fasadflagga dagen till ära! men om det blir mer firande än så är nog tveksamt…
    Ha en bra nationaldag!

  2. Neny

    Haha, får jag bjuda på lite roligt skottskt livsvatten istället för GT? 🙂 Fick lite småflaskor över från våra resor. 😉 Vi har bara en liten flagga på stång, som vi i min släkt brukade ha på födelsedagsbrickan på morgonen. Den står nu och tronar på köksbordet. Utifrån syns den tyvärr inte alls, men en liten flagga här och där vill man ju ha. 🙂

  3. curlingmormor

    Det där med balkongen lät ju inte helt fel hi hi.
    Hoppas att du har haft en härlig dag!!!
    Kramizzzzz

Kommentera

