Kult eller inte

Återigen förkyld och hostar och fräser. Vad är detta som vandrar runt och kommer i retur? Jag börjar verkligen bli irriterande trött på det. Sambon är ännu risigare eftersom pumpen strular också.

Gårdagen blev en lugn tillställning utan någon alkohol alls. Fast jag hade en tanke att jag skulle sitta på balkongen i kvällens värmande solstrålar och smutta på något gott, så som en GT eller geting. Som sagt det blev varken det ena eller andra. Redan då kanske jag var lite sänkt av denna återkommande förkylning.

Fram på kvällningen fastnade vi framför TV och såg till och med ”Repmånaden eller Hur man gör pojkar av män”. Denna kultrulle som jag sett ett antal gånger som handlar om några män som återkommer till sitt gamla regement för att göra den berömda repmånaden. Det är en film som lockar till några skratt men är annars inte särskilt mycket att se.

Den bästa scenen är då de kommet till en bro med sin militärlastbil som de tagit för att åka till krogen och äta. Då de kommer fram till bron poppar en militär upp och säger att bron är sprängd. De finner på råd och åker till en målaraffär och köper färg. På kapellet på flaket målar de med stora bokstäver HELIKOPTER sedan tar de full fart och har inga problm att komma över den så kallat sprängda bron.

Det är Lasse Åbergs första film och man kan se drag åt Stig-Helmer i hans rollfigur Helge. Hade det inte varit för Lasse Åberg och Janne ”Loffe” Carlsson tror jag inte att det blivit någon kultrulle överhuvudtaget. De är de som gör filmen. Dock tillsammans med en massa andra bra skådespelare, för att nämna några Ingvar Andersson och Monica Dominique.

Jag tror inte att det kommer att hända så särskilt mycket idag. En tanke jag hade var att putsa fönster men det tror jag får vänta tills i morgon eller senare idag. Vem vet om detta förkylningsvirus ger sig i väg snabbt eller om det vill stanna kvar länge.

Idag är första dagen på länge som jag såg några stora moln på himlen. Frågan är om det ska börja regna eller vad som ska hända. Regn skull inte skada men det återstår att se vad som händer och sker.

Glöm inte att kolla in min fotoblogg också. Nya bilder varje dag, nästan i varje fall. Vet inte hur det står till i Akson City men ett besök dit skulle nog inte skada. Jag misstänker att invånar antalet står stilla ganska länge nu.

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Film och TV, Foto, Sjukvård, Väder

5 responses to “Kult eller inte

  1. ”Repmånd” är väl mer eller mindre en klassiker vid det här laget! Har sett den ett antal gånger, dock inte i går!

    Nu får ni ta och krya på er både du och din sambo. Det här går inte!

    Kram!

  2. curlingmormor

    Här har vi också haft lite moln på himlen idag, faktiskt så var det skönt med lite svalare luft.
    Måste säga att jag tycker att ni har ena envisa bacillusker hemma hos er, nu får ni faktiskt ta och krya på er!!!!
    Kramizzzzz

  3. VI hoppade över repmånad – ägnade kvällen åt D-day och invasionen av Normandie istället. Det var på dagen 54 år sedan.
    Du behöver nog vitlök OCH whisky!

  4. Neny

    Repmånad är en underbar film! Sett den… oräkneliga gånger och skrattar nästan lika mycket varje gång. Lasse Åberg är underbar och flera av replikerna sitter i bakhuvudet. Hoppas ni haft en underbar helg!

  5. Vi satt och halvsov framför Repmånad en stund men hö gör en rätt slö i pallet.
    Jag har också en förkylning på G och det känns bara för jävligt om det sätter fart igen!
    Idag är det dock lite bättre i halsen, men jag är extremt trött och har inte tid att vara det. Med andra ord, jag måste lyfta rumpan från datorstolen 😉

    Ha det gott och krya på er!

Kommentera

