Film av en bok

Nu har jag läst ut en bra bok igen. Denna gången var det Helene Turstens kriminalroman som heter ”Eldsdansen”. Boken jag läste innan var hennes bok som också blivit film, vilken heter ”Tatuerad torso”. Personligen tyckte jag att Eldsdansen var snäppet bättre än Tatuerad torso, den boken var ruskigt blodig och mellan varven riktigt otäck.

Eldsdansen handlar om dans och eld, handlingen utspelar sig i och runt Göteborg. Tatuerad torso utspelar sig både i Göteborg och Köpenhamn, en kallsinnig mördare mördar människor på löpande band. Båda böckerna har gett mig blodad tand att läsa fler böcker av denna svenska kriminalförfattaren, Helene Tursten. Som tur är har hon skrivit fler böcker, men först ska några böcker som ligger på tur i bokhyllan läsas.

Igår kväll såg vi den första filmen om Arn och Cecilia. Filmen jag pratar om är Arn – Tempelriddaren. Böckerna av Jan Guillou har jag läst, men det var några år sedan jag gjorde det. Jag minns att jag gillade böckerna och att se filmen var som att få en bildlig repition av dessa. Filmen var bra gjord och motsvarade mina förväntningar. Redan den tjugoandra augusti i år kommer fortsättningen, Arn – Riket vid vägens slut. Om jag ser den på bio eller inte återstår att se.

Det kan vara ganska skönt att sitta/ligga hemma i soffan och se en film då och då. Det blir dock oftast i TV-soffan jag ser de flesta filmer, men snart lutar det åt att gå på bio. Denna våren då vi mått lite dåligt har det inte gått någon film på bio som vi varit särskilt intresserade av att se, men det brukar gå upp en eller annan bra film på sommaren.

Nu ska jag anta fotoutmaningen som är helt ny och heter fototriss. Denna veckan är temat djur! Jag har ännu inte valt vilka bilder jag ska delta med, men förhoppningvis kommer de upp under dagen på min fotoblogg.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Böcker, Bilder, Boktips, Foto, Utmaningar

Kommentera

