En reflektion

Nu har suttit och läst mina favoritbloggar. På Nenys blogg började jag verkligen fundera över varför jag bloggar. Anledningen vet jag, det är att var någon då mitt dagliga arbete försvann och togs bort från mig. Jag blir via detta mediat sedd och upskattad för den jag är. Några vet vem jag verkligen är, de kommenterar ibland men för det mesta dimper det ner ett mejl i inkorgen eller så blir det ett telefonsamtal. Men alla ni andra som läser min blogg vet inte vem jag är, inte merän det jag skriver på bloggen. Visst kan man läsa mellan raderna.

Jag gillar just detta med att blogga då kan jag vara öppenhjärtig och verkligen säga det jag tänker. Det intresserar mig vem personen bakom en blogg är, men inte så mycket att jag måste till alla pris träffa personen i fråga. Denna anonymitet misstänker jag passar ganska många eftersom det är så många som just bloggar under ett pseudonym (om det nu stavas så).

Det är nog fler än jag som har en liten hobby med att försöka räkna ut var respektive bloggare är bosatt. Jag kan då tala om att jag bor i stora farliga huvudstaden och att sambon och jag har en skön lite lägenhet med utsikt över havet på östra sidan av Skåne. Var någonstans denna ligga är hemligt. Där kommer återigen anonymiteten in.

En annan sak som jag kom att fundera över då jag läst Nenys blogg var att vad gjorde jag innan då jag inte bloggade. Jo, jag jobbade en massa och hade inte så mycket tid över för att blogga. Men det är även så att vad gjorde man innan datoriseringen överföll oss. Jag antar att det blev mera TV-tittande och eventuellt att jag personligen pratade mera i telefon och läste mer. Jag tror att jag använder datorn, för det mesta, som ett kommunicationsverktyg.

11 kommentarer

Filed under Allmänt, Boende, Datorer, Datorprogram, Foto, Internet, Jobbet, Utmaningar

11 responses to “En reflektion

  1. Neny

    Härligt att min korta tanke kunde leda till långa tankar hos dig. 🙂 Jag tillhör ju dem som sett dig lite här o där utanför bloggvärlden, men ändå inte känner dig privat. Och läser ändå. För det är intressant, det du skriver, här i din lagoma anonymitet. 🙂 Innan jag började läsa, skriva och engagera mig på Internet (har ju gjort det i tio år nu…) så var jag lika aktiv utomhus som nu, men ägnade väl ett par timmar, eller dagar i veckan åt läsning. Datorer är både till godo och ondo.

  2. Av en ren slump så tror jag att jag har sett dig på bild. Men anonymiteten är säkrad hos mig så det är lugnt! För övrigt så skriver du alltid klokt och genomtänkt vilket gör läsningen intressant.
    Ha det gott i Skåneland!

  3. Intressant znogge! När skulle du sett mig på bild, nu blev jag allt nyfiken.
    Tack för de vänliga orden.
    I do my very best!

  4. Tror det var i samband med någon aktivitet för ungdomar och foto. En lokal tidning på nätet men visst kan jag ha fel. Fast samtidigt så fick jag för mig att det var du! Varför vet jag inte men…

  5. Det stämmer bra det znogge. Du är verkligen observant. 😉
    Jag fick tidningen av en av våra tanter i huset, den ligger nu i säkert förvar någonstans.

  6. curlingmormor

    Jag tackar min lyckliga stjärna att jag började blogga. Här heter jag ju curlingmormor och för mig känns det okey att få vara lite anonym. Jag har bloggat runt 1 år ungefär och tycker att det ger mig såååååå mycket!!!
    Kramizzzz

  7. Jag håller med dig curlingmormor och för mig och sambon är du curlingmormor ingen annan. 😀

  8. Hej Akson. Så var man hemma och semestern är over and out.
    Men det är trevligt att var på bloggen igen.
    Håller med dig ang vem är vem. Jag bryr mig inte om vem som du är eller vem nån annan är.. bor de i Korpilombolo eller i byn jämte mig så får de göra det.Blogga är en lagom hobby just att man kan prata rätt fritt vissa bitar lämnar man inte ut men lite kan gå an.
    Jag gillar bloggeriet för man får ideer eller ser mycket vackra bilder och trädgårdar och ser hur kreativa andra människor är hur de syr och stickar och pysslar eller problemlöser.Bloggen är bra den spänner över hela registret med skeende både vardagliga och mer festliga. Man kan ta lite pauser med och ibland skriva något kort eller långt.Eller inte alls.Ja jag vet att ni har 2 ställen och att ni är trevliga människor som passar för en Filifjonka att babbla lite med till och från.så hördu ha en bra dag och hälsa sambon.:)Filifjonkan skall dricka morgonkaffet nu på farstubron.Finns en kopp till dig med! 🙂

  9. Jag kan försäkra att du är Akson fortfarande, även om jag sett en bild. Ingen annan! Själv vill jag gärna vara anonym men jag inser att bilder och annat egentligen säger precis vem jag är. Men skulle någon uppdaga mig får jag väl ta det;-)

  10. Å andra sidan, med tanke på hur jag signerar mina bilder så är det inte så svårt att leta upp vad jag heter. Men det är en anonymitet som passar mig.

    Mitt namn är ganska vanligt. En gång blev jag uppringd av en man som sökte en kvinna med samma namn som jag. Han blev mäkta irriterad att jag inte skrivit ut vad jag jobbade med, vilket jag hade gjort. Jag önskade honom lycka till och gick sedan och hämtade telefonkatalogen och kunde konstatera att han hade och göra om han skulle ringa upp alla. Det fanns ungefär femton personer till med mitt namn.

  11. Nu finns jag bara som en… Men det står jag för;-)

Kommentera

