Avslaget

Även idag ljuder högtalarna från marknadsplatsen. Dock är det ganska avslaget, inte så mycket ljud som igår
eftermiddag och kväll. Då var det fullt ös på tivolit, antar jag med tanke på det ljud som tog sig in genom fönstret. Det blev perfekt väder för marknad, inte för varmt och inget regn. Samma perfekta marknadsväder idag.

Jag gick den långa vägen hem via centrum i byn. Mest för att jag var sugen på att sitta ner på caféet och titta på folk. Till min bestörtning hade bageriet stängt redan vid sjutton som de brukar göra alltid. Jag trodde i mitt stilla sinne att de kanske var lite anpassningsbara, med tanke på att det är sommar och marknad men ack vad jag bedrog mig. Det är bara affären som har anpassat sig och har öppet till tjugoett på sommaren. Bedrövligt tycker jag, det blir till att åka in till den närbelägna medeltida staden för en kaffe idag verkar det som. Inte tänker jag gynna någon som tycker att turister kan kvitta.

Gissa om det var mycket folk på marknaden. Jag höll mig i ytterkanten och tittade på folk och fotograferade endel. Det finns det mesta att köpa på en marknad allt från solglasögon, strumpor, kläder och en massa krims krams. Visst kanske det finns seriösa säljare där också, men hur seriösa är de egentligen med tanke på att de reser runt och säljer sina saker med marknaden. Med mig hem från marknaden hade jag de obligatoriska marknadskaramellerna samt brända mandlar.

Läste i tidningen idag att det hade hänt en olycka på Liseberg. Igen, var min första tanke. Det var inte så länge sedan jag den sista olyckan skedde på Liseberg. Tråkigt att det händer olyckor överhuvudtaget.
Då jag gick runt på marknaden igår bland alla åkattraktioner höll jag ett behörigt avstånd. Men å andra sidan tror jag att de ambulerande åkattraktionerna är väl genomgångna eftersom de monteras och demonteras ganska ofta, eller så är det tvärtom. Jag kan inte bestämma mig för vilket det är. Det händer olyckor på dessa resande tivolin då och då, men det händer också olyckor på både Liseberg och Gröna Lund. Tivoliolyckor på SvD.

7 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilder, Foto, Samhället, Sjukvård, Traditioner

7 responses to “Avslaget

  1. Mindre tivolin som monteras upp och ned lär vara säkrare. Men visst är det synnerligen obehagligt när något händer. Håller mig gärna på marken eller lågt gående attraktioner!

  2. Neny

    Det är läskigt med dålig säkerthet på tivolin och så, och åkattraktioner som går sönder- borde aldrig få ske om de sköter om grejorna ordentligt. Hur ska man kunna ersätta ett människoliv liksom, för att en vagn ”flög iväg”…? Ha en fortsatt skön dag.

  3. Det är som det är med turistställen, här i byn tycker jag också att caféet stänger för tidigt, det är ju framför allt så att vi i byn inte hinner dit, vi har ju inte direkt semester.
    Vad gäller tivoli, så … ja, det är hemskt med olyckorna, och oftast tror jag olyckorna beror på nonchalans, för naturligtvis måste slitaget blir extremt högt. Jag har aldrig tyckt om karuseller, mår illa bara jag tittar på när andra åker. Däremot älskar jag gungande hav och att flyga, det är lite märkligt, tycker jag.

  4. curlingmormor

    Håller med om att det är lite mycket olyckor med dessa tivolin och jag kliver inte gärna in i nån sån där stol eller vagn som åker iväg.
    Påtal om Soda-stream, jag kommer ihåg vår som vi hade när barnen var små, vilka små flaskor det var och de var utav glas och ingen skruvkork, tror faktiskt att vi har den kvar någonstans i källaren!!!!
    Kramizzzz

  5. jag har också missat bageri, som stänger tidigt, körde extra för det…

  6. God torsdag Akson! Såå det blev lite marknadskarameller och brända mandlar skrattar… låter som om jag handlat det där… obligatoriskt på marknader. Seriösa knallar! Tveksamt va!Det stoppas nog ned lite i fickorna vet inte vad de har för regler om marknadsredovisning.
    Ja Synd at de inte begriper att de skall anpassa sina öppettider till evenemangen det brukar nog bli klirr i kassan då åtminstone där jag varit. Vi har med marknad här i trakterna om lördag skall besöka dem dags då för mina obligatorier..ha det så bra .

  7. curlingmormor

    Skrattar när jag läser din kommentar hos mig idag, jag förstår också vovvsingen !!!! Idag var inte ens lillemans boll rolig!!
    Kramizzzzz

Kommentera

