Sista kvällen

Nu sitter jag här i mörkret och skriver. I bakgrunden hör jag tralljazz spelas, antagligen är det hotellet som ställt till med jazz kväll eller så kommer det någon annanstans i från. I vilket fall som helst är det verkligen trevligt. Detta är sista natten i Skåne för denna gången. Förhoppningsvis kommer vi ner båda två i augusti. Det återstår att se hur det blir med den saken.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det varit en avkopplande semester i Skåne. Det har varit ganska blandat väder, ömsom regn ömsom sol. Några dagar har varit totalt gråa andra har solen skiner med sina strålar på mig. Jag har åkte runt och titta på det jag velat titta på. Särskilt social har jag dock inte varit, inte mer än med er samt sambon som jag pratat med dagligen. Minst ett rejält samtal per dag. Några dagar har vi pratat och pratat och åter pratat. Saknat har vi gjort båda två. Men redan i morgon kommer jag att vara uppe i stora farliga staden, igen.

Gårdagen tillbringade jag med en gammal vän och vi hade verkligen trevligt. Först körde vi till Cafè Annorlunda för att vi skulle börja vår dag med att dricka kaffe och äta massor med kakor. Men vad besviken jag blev, det fanns fyra olika sorters småbröd, sockerkaka, mjuk pepparkaka samt en bulle av något slag. Småbröden var någon variant av finska pinnar, ett runt chokladbröd med pärlsocker på (såg faktiskt ut som köpebröd), ytterligare en rundkaka som inte ens såg god ut. Slutligen fanns det även en syltkaka men även denna såg ut som den syltkakan det händer att vi köper ibland. Gissa om vi båda två stod med lång näsa och var besvikna. Då jag frågade damen, som tog upp beställning, om det inte fanns fler kakor såg hon förnärmad ut och menade på att det räckte gott ”Man får ta fler av varje då!”. Dåligt svar tycker jag. Istället blev det in till närbelägna samhället för en god fika.

Vi passade även på att besöka Världens minsta museum, det var Hasse och Tage museumet vi var på. Detta femton kvadratmeter stora museum som rymmer maximalt åtta personer åt gången. Då vi kom in var det redan sex personer där inne och det var lite trångt men det var inga större problem. Då de gick var det lite lagom att gå omkring och studera detta minimala museum.

Efter kulturevenemanget var det magen som ropade efter påfyllning, denna skedde på min och sambons favorittillhåll här ner. Det blev det traditionella också, just det skånsk äggakaka med stekt fläsk och rårörda lingon, mumma för kropp och själ.

Därefter var det hemfärd dock med ett stopp på vägen för att avnjuta stillsamheten i en liten fiskeby. Där var det stilla och lugnt! Tack för en trevlig dag tillsammans! Vi får ta och göra om det snart igen!

8 kommentarer

Filed under Allmänt, Boende, Mat, Musik, Utställning

8 responses to “Sista kvällen

  1. curlingmormor

    Låter som om du har haft några sköna dagar nere i Skåne!!!! Kör försiktigt nu när du ska ut på vägarna!!!!
    Kramizzzz

  2. Vi ska förmodligen ut i kväll och lyssna på jazz, jag skulle inte kunna sitta kvar på hotellrummet utan att gå ut. Började undra, vad tralljazz är, kanske något som packas på trall, på byggen, sällan man hör någon tralla till jazz.. Kör försiktigt.

  3. Godförmiddag.
    Så det är dags nu att fara hemåt den stora farliga.Ja social måste man väl inte vara
    kan vara rätt skönt att stänga av huvudet precis ibland för sådant. Kan räcka med lite ”cybersociala” tangenter. Fiket lät ju rätt tråkigt lika bra att byta då som ni gjorde,man söker lite av de där gammeldagsa fiken du vet i trädgården med parasoll och rödrutig duk och dam med vitt förkläde och bricka med kaffepannan på och brödkorg med hembakta bullar och annat av traktens lokala kaksorter tx. Gudars så mysigt det var då.. De finns inte längre det sista jag vet var ju stor Mellby kaffestuga me det brann ju ner tyvärr.Nog om det nu.
    Jazz kan vara kul att lyssna på ibland men är inte min smak helt.
    Minimalismen har slagit igenom även på museerna fnissar Hasse och Tage ja det är så mycket vi har i den vägen en hel skatt av deras produktion särskilt Tages
    så tråkigt att han gick ur tiden så hastigt, han hade mycket kvar tycker man. Nåväl gott åt ni med ser jag. Du får ju vara välkommen hem sen då…

  4. Neny

    Vackert foto! Kör försiktigt. Idag är det underbart väder så det blir nog varmt i bilen.

  5. JAg blev faktiskt också lite besviken sist jag var på Annorlunda – det kändes som det blivit mer mängd än finess och jaa, jag misstänkte också att det var köpta kakor uppblandat där på faten. Trist – för det var ett roligt ställe förut!
    Kör försiktigt nu!

  6. Jag minns vår fika som mycket mera lyckad och jag har ett minne av att allt var hembakat. Tråkigt med förändringar till det sämre. Själv kommer jag i håg ett café i Karlskronatrakten. Vilka kakor, men det var väl 15 år sedan så…

    Kör försiktigt!

  7. Lägeskoll igen,,,näe,, ok ha det så bra återkommer,lägger lite grillad fläskfilé här på ditt bord det blev över efter grillkvällen sallad i burken till er…vinkar…

  8. Lägeskoll igen. Hmm,, semester tydligen skönt för dig, ha det så bra kollar in om ett tag igen

Kommentera

