Jag har fått en utmaning…

…av znogge och denna gång handlar det om böcker. Vilket egentligen är de enda utmaningarna jag antar. Jag började läsa sent och hade det länge struligt med att bokstäverna inte ville som jag ville eller hur det nu var. Jag kom därför sent i bokslukar åldern men då jag gick i åttan läste jag ”Sagan om ringen” för första gången.

1.Vilken bok läste du senast?
“Sjöjungfrun” av Camilla Läckberg och håller på med ”Italienska skor” av Henning Mankell

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag har några att välja på.

3. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Misstänker att det väger över lite åt det kvinnliga hållet men mycket är det inte.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften” kvar o.s.v.?
Inte nedräkning men jag brukar hålla koll på hur många sidor jag har kvar!

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Jag brukar söka på författar jag tidigare läst annars är svägerskan suverän. Hon kan säga att den boken måste du bara läsa och eftersom hon har den lånar jag den av henne. Smidigt!

6. När blir en bok för lång?
Finns det böcker som är för långa. Möjligtvis att ”Liftarens guide till galaxen”s alla fem delar i en och samma bok var/är lite långt!

7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Det mesta läser jag på svenska men mellan varven slinker det en engelsk. Fast det var länge sedan nu.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?
”Hantering av odöda” av John Ajvide Lindqvist är en bok jag tycker var så annorlunda och bra så att jag tycker att alla borde läsa den.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Japp! Jag har några som ligger och är halvläsa. När och om jag ska läsa färdigt dem återstår att se.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Deckare och thrillers finns det mest i min bokhylla samt en massa vackra fotoböcker och facklitteratur.

Sedan kom vi till det där med att utmana andra!
Den som känner sig utmanad får gärna göra det. Därmed utmanar jag alla mina läsare!

1 kommentar

Filed under Allmänt, Böcker

One response to “Jag har fått en utmaning…

  1. Jag har beställt ”Sjöjungfrun” på biblioteket och väntar den i dagarna. Var den läsvärd? Hennes böcker brukar ju vara bra så misstänker att även denna är det. Fast jag tycker nog att hennes första böcker var bäst…
    Ha det bra i dag!

Kommentera

