Det var på tiden!

Så var de Olympiska spelen i Peking slut, läs mer i SvD, DN och/eller SVT.se. Jag kommer att känna av detta eftersom jag tillbringat många timmar i soffan framför TV’n. Det kommer att vara någon form av saknad som förvisso snabbt går över. Nu är det bara fyra års väntan till nästa sommarolympiad, denna kommer att gå i London 2012. Gissa vem som kommer att sitta framför TV’n då också.

Jag har sett massor av sport, sådan sport som visas ganska ofta i TV men mest har jag sett det som jag ser mest fram emot under OS – de där lite ovanliga sporterna som vi vanligtvis inte får se i svensk television så ofta. Hur ofta har någon av er sett Keirin eller Madison i TV-rutan, mer än då det är OS.
Ska kanske förtydliga Keirin är en cykeltävling på bana som är oerhört populärt i Japan. Det går ut på att en moped puttrar runt i först tjugofem kilometer i timmer och under fem varv i velodromen ökar hastigheten till femtio kilometer i timmen. Då det återstår två och ett halv varv av tävlingen släpps fältet fritt. Totalt deltar sex cyklister i varje heat. Denna OS-gren fick Olympisk status först 2000 då de Olympiska spelen gick i Sydney, Australien.

Förutom att jag såg våra båda svenska cyklister ta varsin silvermedalj och all annan cykel har jag sett en massa kanot-tävlingar både K som i kajak och C som i canadensare. Det som jag tyckte var roligast och se var C-tävlingarna, antagligen för att det inte är särskilt vanligt att dessa tävlingarna sänds.

En annan tävling som både sambon och jag hade svårt att lämna igår var Taekwondo-tävlingen. Detta är en kampsport som innebär att man ska sparka motståndaren i magen eller i huvudet. Låter inte mycket att titta på, men jag fastnade och eftersom det var lätt att förstå sig på reglerna satt jag snart och räknade själv. Med i gårdagens tävling fanns en svenska Karolina Kedzierska, det gick bra för henne men tyvärr tog det slut i kvartsfinalen och hon lämnade Kina med några brutna tår istället för någon medalj.

Igår var det även sista kvällen för friidrotten i ”fågelboet”. För de svenska som var med och tävlade blev det ingen medalj. Den som jag hejjade på i höjdhoppstävlingen vann också. Det var Tia Hellebaut från Belgien som fick på ett grymt bra hopp i sitt första försök på två meter och fem centimeter. Detta gjorde att favoriten, Blanka Vlasic, var tvungen att hoppa två centimeter högre för att vinna guld. Detta hände inte på något av de tre försöken. Emma Green som deltog i samma tävling stannade på två meter minus en centimeter. Detta gav Emma en nionde plats i tävlingen.

Den svenska medaljen som jag blev mest glad över var då Rolf-Göran Bengtsson på sin underbara Ninja lyckades ta en silvermedalj i banhoppning. Det var så nära att det höll på att bli ett guld, men sista hindret i omhoppningen ville inte ligga kvar utan revs. Senast någon svensk tog en individuell medalj i banhoppning var 1923, vilket innebär att det var sjuttiosex år sedan sist. Det var minst sagt på tiden!

5 kommentarer

Filed under Allmänt, Sport

5 responses to “Det var på tiden!

  1. Jag undrade just vart du tagit vägen men förstår att det tar tid att vara aktivt idrottsintresserad! Även jag tyckte medaljen i banhoppning var guld värd även om det ”bara” blev silver!

  2. 😀 Du är verkligen sportintresserad och insatt! Du ramlar väl antagligen av stolen när jag talar om att jag inte sett något, jo, en snutt när Holm skulle hoppa, men … jag vet inte varför, jag har inte följt detta alls, det brukar jag faktiskt göra!

  3. Hej Akson! Trevligt att ses igen! Jodå jag vet nog vilka som sitter bänkade framför London OS om 4 år. En Filifjonka och en Akson med kaffebricka och popcorn och några svenska pappersflaggor…kanske en och annan kanelbulle med.Ett antal kuddar att bulla upp bakom ryggarna med telefonsladdarna (om vi har) urdragna ytterdörrens klocka avkopplad pesiennerna neddragna,,,hahah vad tror du´?Ja det har varit väldigt roligt att titta på de udda sporterna precis som du sa men kanotslalom var ju häftigt med!
    Cyklingarna på velodromen roliga med. Men nu är det vardag,,,får försöka komma i fas både du och jag tror jag nog,,skall lägga mig tidigt faktiskt ikväll så godnat fniss,,

  4. Kul att Pia Sundhage fixade guld för damfotbollsspelare…

  5. hej igen Akson.Har du inte hunnit hämta dig från chocken att vara utan OS sändningarna ännu? skrattar..Jag har det ialla fall vardagen är på en ideligen nu det är dags att köra tvättmaskinen och stryka lite med kanske Hoppas du har bättre väder än här grått och smådroppar,,,hela tiden.
    Vinkar och går hem

Kommentera

