Åter på plats

Det blev visst två dagars uppehåll, igen! Inte kan jag skylla på de Olympiska spelen denna gången. Anledningen är helt enkelt att jag har haft en massa annat att göra samt att jag inte prioriterat bloggandet och datorn dessa dagarna.

I måndags kväll började jag en ny fotokurs. Det ska vara en fortsättning på den som jag och sambon gick i våras. Det tycker jag nog också att den är, men det återstår att se hur det blir. Jämfört med förra terminens kurs verkar dessa deltagarna lite mera kunniga i fotograferandet. Kursen riktar sig å andra sidan till fotografer med flera. Redan efter våra presentationer var det dags för första uppgiften, vi skulle ta en seriebilder på fyra där en bild var med kort skärpedjup, en med långt skärpedjup samt en med kort respektive lång slutartid. Detta för att se om alla var med på terminologin. En av mina bilder från kvällens fotograferande finns att se på min fotoblogg.

Givetvis fick vi en uppgift också, men vi fick två veckor på oss att göra klart den. Det tycker jag verkligen var skönt annars blir det extremt stressigt att ta bilder och ta bilder. Till andra måndagen i september ska vi ha med oss tre papperskopior med tre klassiska porträttbilder. En bild i medljus, en i motljus samt en i sidljus. För den som vill veta vad dessa olika ljus är finns det att läsa på Fotosidan.se.

Förövrigt är Fotosidan.se en bra sida. Där finns massor av matnyttigt att läsa om fotografering. Medlem behöver man för den delen inte vara för att läsa de artiklar som finns upplagda. Det finns dock en del artiklar som man måste vara medlem på sidan för att kunna läsa. Det finns alltid en fram och baksida av allt.

Slutligen måste jag bara tillägga att jag igår kväll läste ut en bok som jag hade mycket svårt att lägga i från mig. Det var Minette Walters sista bok ”Kameleontens skugga”. Boken är verkligen bra, lätt att läsa fast det är å andra sidan hennes böcker för det mesta. Gillar man att läsa Minette Walters böcker är detta en bok som bara är ett måste att läsa.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Boktips, Fotokurs, Länkar, Sport

4 responses to “Åter på plats

  1. kvinnotankar

    Har själv läst flera av hennes böcker men den känner jag inte igen.
    Hoppas ni är friska från förkylningar och annat du och sambon.
    Kram

  2. Är du medlem på fotosidan? Yngsta fröken lägger ut sina bilder där och även jag är medlem.
    Lycka till med nya kursen!

  3. Godeftermiddag Akson. Ja och näe man kan inte prioritera bloggen alltid finns ju liksom lite till att greja med. Kul att du börjat på mer fotokurs skall kika in där på dina bilder sen .Hmm Minette Walters vet att jag läst av henne men det måste varit ett tag sen det minns ingen titel Kameleontens skugga sa du skall se om den finns som talbokgillar dem för då kan man göra annat med tx stryka och måla bara man har den på öronen trådlöst. Har investerat i en riktig doning så jag kan gå ner i källaren med och ändå höra boken. Har tagit mig igenom Läckbergs böcker lyssnar nu klart på sjöjungfrun av henne de har varit klart lyssningsbara med.Hoppas det slutat regna hos dig jag fick avbryta målandet. Hann en vägg bara sen har det ösregnat.En skön eftermiddag tillönskas.

  4. 16 finns också på fotosidan, men jag tror det var ett tag sedan hon lade ut några nya bilder.
    Kul att det verkar vara en bra kurs!

Kommentera

