Plommonmarmelad, men hur

Hörde på radion att det ska utbildas fler läkare i vårt land. Det låter bra, tycker jag! En ökning med tio procent ska genomföras, vilket innebär etthundratio nya läkare om några år.
Kan det räcka så långt? Nej det tror jag inte eftersom kommun och landsting vill ha tvåhundrafemtio extra platser och Högskoleverket femhundra. Till slut blev det några fler i varje fall. Läs mer om ökningen.

Jag ska själv till min läkare idag. Som tur är har jag lyckats få en trevlig och bra läkare som verkligen lyssnar på vad jag har att säga och tar sig tid. Det är inte alla läkare som har tid eller tar sig tid att verkligen lyssna.

Förövrigt är det en grådag som verkar bli en sådan också. Det blir till att mumsa på plommonen som jag var och plockade i brors trädgård igår eftermiddag. Funderade även på att göra lite plommonmarmelad, bara för att det är så gott. Efter lite letande efter recept på denna marmelad kunde jag konstatera att i mina kokböcker fanns det inget recept. Lite prat med mamma blev det därför, mest för att få lite tips på hur jag ska göra min plommonmarmelad. Det kanske är någon som har ett supergott recept på plommonmarmelad och vill dela med sig. Då tar jag givetvis emot detta!

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Mat, Samhället, Sjukvård, Väder

3 responses to “Plommonmarmelad, men hur

  1. kvinnotankar

    Nej jag är tyvärr inte så huslig 🙂 Men gott är det. var själv utanför tomten och nallade två stor nävar med små victoriaplommon, mm vad det var gott!
    Googla det så hittar du säkert en massa recept!
    Kramar

  2. Jag gjorde plommonmarmelad någon gång i forntiden när vi hade ett enormt träd och receptet var mycket bra! Men jag kan tyvärr inte hitta det någonstans! Reine-Claude var det visst… Omtyckta av getingarna också…

  3. Det var för ett tag sedan jag gjorde plommonmarmelad i mikron, bara socker och koka. Det blir väldigt fina pajer också av plommon, jag använder vanlig vetedeg. Plommon i grytor är också mums, fruktkompott till efterrätt.

Kommentera

