Farligt utsläpp

Idag blev det en riktigt tidig morgon. Det var verkligen inte meningen att jag ”bara” skulle sova fyra och en halv timme i natt. Tyvärr blev det så eftersom det var stört omöjligt att somna om. Jobbigt värre!
Detta är femte natten på rad som jag sovit uruselt. Jag undrar varför?

Jag har inte kommit på riktigt varför, men en orsak är att huvudet verkar jobba för fullt. Det är nästa uppgift till fotokursen som spökar, tror jag. Jag ser en massa olika filmscener framför mig som jag försöker funderar ut om de är möjliga att fotografera. En annan orsak är att jag har otroligt ont i kroppen, de delarna på kroppen som är skadade gör ännu mer ont än vanligt eller så är det så att jag hade en skön sommar utan särskilt mycket smärta.
Om jag inte får sova snart kommer jag att bli verkligt trött och irriterad.

Har suttit och läst tidningarna på nätet och kunde konstatera att det är de vanliga nyheterna.

De nyheterna som jag fastnade var att de om tio minuter ska återskapa Big Bang, det vill säga klockan nio kommer forskarna vid det europeiska kärnfysikcentret Cern i Genève att genomföra världens största fysikexpriment. Det finns många farhågor runt detta. För den som är intresserad finns mer att läsa på SvD.

Redan då jag åt frukost hörde jag på radion att det var ett större kemiskt utsläpp på ett industiområde väster om staden. Denna läcka har lett till stora trafikstörningar men att de som bor i områdets omgivningar behöver inte evakueras. Mer att läsa om läckan finns på DN och Metro.

Den roligaste nyheten var artikeln om myrorna som inte gillar Fun Light. Tydligen är det sötmningsmedlet aspartam som är medlet som driver bort myrorna. Detta sötningsmedel är ett nervgift! Fast man måste dricka 4 liter som vuxen för att det ska vara farligt och en och halv liter för barn. Eller det är skadligt om vi får i oss mer än fyrtio milligram per kroppskilo. Läs mer om den effektiva drycken på Expressen och Ny Teknik.

Annars blir det nog en ganska avslappnad dag. Jag ska åka över till bror och plocka äpplen och plommon i trädgården. Sedan ska jag förhoppningsvis göra min efterlängtade plommonmarmelad. Plommon jag plockade till den låg för lång och var på väg att vandra ut genom dörren, nästan av sig själva. I kväll blir det äppelpaj!

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Fotokurs, Mat, Miljö, Samhället

6 responses to “Farligt utsläpp

  1. Michael Lundahl Karnerfors

    Det är stor ankvarning på artikeln om saft som nervgift. Påståendet att Aspartam är ett gift mot myror är en gammal myt. Aspartam bildar inte nervgift.

    http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp

    Speciellt slutet på Snopes.com-artiklen är intressant, där man köpte myrfarmar, matade myrorna i en av dem med aspartamprodukter och ingenting hände.

    Så vår gode forskare… uhm… fel: forskningschef(!) Karl har nog gått på en mina här som kallas ”Observer-expectancy effect”. Kort och gott betyder det: om du forskar och förväntar dig ett visst resultat, då kommer du att se det resultatet också.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Observer-expectancy_effect

    Vi kan alltså gissa att han har sett den gamla myten; beslutat sig för att testa – på ett väldigt ovetenskapligt sätt; och så har han kommit fram till detta resultat, för det var det resultatet han förväntade sig.

    Ny teknik har sedan gått på den mina som heter ”Appeal to authority”, det vill säga att man förutsätter att någon som har en fancy titel alltid har rätt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_authority

    Så… detta verkar vara en riktig anka. Har mailat Ny Teknik för att se vad de har att säga om detta.

    med källkritiska hälsningar
    /Micke

  2. Michael Lundahl Karnerfors

    Det är stor ankvarning på artikeln om saft som nervgift. Påståendet att Aspartam är ett gift mot myror är en gammal myt. Aspartam bildar inte nervgift.

    Speciellt intressant är slutet på den Snopes.com-artikel som tar upp detta. Det som Mikkelsons gjorde var att de köpte myrfarmar, matade myrorna i en av dem med aspartamprodukter och såg vad som hände. Resultatet? Aspartam-myrorna mådde lika bra som de andra.

    Så vår gode forskare… uhm… fel: forskningschef(!) Karl har nog gått på en mina här som kallas ”Observer-expectancy effect”. Kort och gott betyder det: om du forskar och förväntar dig ett visst resultat, då kommer du att se det resultatet också.

    Vi kan alltså gissa att han har sett den gamla myten; beslutat sig för att testa – på ett väldigt ovetenskapligt sätt; och så har han kommit fram till detta resultat, för det var det resultatet han förväntade sig.

    Ny teknik har sedan gått på den mina som heter ”Appeal to authority”, det vill säga att man förutsätter att någon som har en fancy titel alltid har rätt.

    Så… detta verkar vara en riktig anka. Har mailat Ny Teknik för att se vad de har att säga om detta.

    med källkritiska hälsningar
    /Micke

  3. Neny

    Läskigt egentligen med saft med lösningsmedel i. Det är mycket skit vi häller i oss. Usch. Ha en fin dag (i regnet?)

  4. Godmiddag. Hm,, 4.5 timmar är inte det nog med sove för dig? Filifjonkan sover ca 4-4.5 timmar aldrig mer om jag inte är sjuk (Läs förkyld och täppt) Det händer nån gång att jag sovit 5-6 timmar och då vaknar jag med huvdvärk! Men det är väl olika med sömnen då hos oss alla. Ja det där med big bang skall bli intressant att höra vad det ger för något,,,men utsläppet är ju otäckt med fy.
    Säkerheten tycks vara dålig överlag, Ja det regnar här idag som sagt Hoppas det inte gör det när du skall plocka plommonen bara.Det är gott med plomonmarmelad som man gjort själv .Å på en rostad smörgås och en kopp the till inte dumt .Ha det så bra idag.

  5. Bara det att en dryck kan användas som myrgift gör mig lite matt! Förr drack jag mycket Fun light men nu kör jag med vatten! Nervgift låter ju inte helt lyckat tycker jag. Det ger i alla fall ingen mersmak direkt…
    Ha det gott och hoppas den goda sömnen kommer tillbaka!

  6. Pingback: Myter och aspartam « Medvetenskap

Kommentera

