Äppelkriget i min tappning

Det är redan mörkt ute. Jag har helt missat att det blir mörkt så tidigt. Av någon anledning trodde jag att det var ljust till ungefär åtta på kvällen. Ack, vad jag bedrog mig. Redan då klockan var strax efter sju fanns det inte mycket ljus kvar.

Jag som var beroende av ljus då jag skulle hem till bror och fotografera min fotomodell. Modellen är äldsta brorsonen som gärna ställer upp på detta. Han tycker det är roligt.
Jag förklarade lite lätt vad jag hade tänkt och vi började. Min tanke var att jag genom att använda stativ skulle ta en serie bilder och sedan av dessa göra en bild där min modell syn på flera ställen i bilder görandes lite olika saker.

Uppgiften denna veckan är att ta en bild ur en film, en riktig film eller en påhittad. Jag har valt en fri tolkning av en av mina favoritfilmer, Äppelkriget. I min scen är det krig mellan äppelträden och människorna. Återstår att se om jag lyckas med uppdraget.

Bilderna jag tog i kväll blev inget vidare. Det var dåligt med skärpa och modellen stod och ”skymde” sig själv. Då brorsonen fick titta på bilderna i kameran fattade han direkt vad det hela handlade om.

I morgon fortsätter fotosessoren med att jag ska använda en annan modell, det är min ynngsta brorson som ska agera. Hoppas att det ska fungera och att vädret håller i sig. Om inte annat så finns lördagen också, fast då får det bli på förmiddagen eftersom under dagen ska alla frukter på träden plockas ner.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilder, Film och TV, Fotokurs, Miljö, Väder

4 responses to “Äppelkriget i min tappning

  1. Visst blir det mörkt väldigt tidigt redan. Inte kul alls men det är den bistra sanningen! Hoppas det går bra med bilderna i morgon och att vädret håller vad det lovat!

  2. kvinnotankar

    Jo nog känner jag av att det går mot höst. Själv har jag inte fotat på länge, lusten är borta tyvärr.
    Hoppas det går bättre ikväll

  3. Neny

    Idag är det ju mycket finare väder så kanske får du bättre ljus? Det är underbart solsken här iaf. 🙂 Hoppas bilderna blir bättre idag!

  4. Hej på dig. Så det är foton på gång Äppelkriget sa du ja det var n härlig film. T Vad snälla de är brorsönerna som ställer upp för fotograferingen.
    Hoppas vädret håller sig då inte kul plocka blöta äpplen heller huga… här blåser kallt men soligt i alla fall trevlig helg

Kommentera

