Följsamma modeller

Igår eftermiddag styrde jag bilen mot Haga för ett besök på Fjärilshuset. Detta för att påbörja mitt arbete med nästa tema på fotokursen. Temat är skräck! Efter att funderat mycket på detta kom jag fram till att skräck kan vara så enormt mycket. Men att skräck också kan vara fobier. Jag vet reaktionen på de som ogillar till exempel spindlar. Det är verkligen skräck det handlar om.

Om det är detta våra ledare hade tänkt sig har jag noll aning om. Men det är mitt val och det är det jag måste följa. Enligt ”våran fröken” var det fritt fram för hur vi tänker. Jag hoppas att jag träffar någorlunda rätt.

Följaktligen började jag med ett besök på Fjärilshuset. Dock fick jag en smärre chock av värmen och fuktan i själva fjärilshuset. Det var 100% luftfuktighet och det tog cirka fem minuter innan jag var genomsvettig och det rann i pannan, detta trots att jag tagit av mig tjocktjöjan. Inte nog med det utan efter att ha vistats där inne en halv minut var mina glasögon helt igenimmade liksom kameralinsen och ögonmusslan liksom LCD-skärmen på kameran. Bildbevis från besöket finns på fotobloggen!

Det blev till att torka glasögon och kameralinsen titt som tätt. Några bilder fick jag men och de räcker hela vägen fram är jag mycket osäker på. Dock tror jag inte att jag åker tillbaka till nästa veckan utan väljer något annat istället.

Jag har ytterligare två veckor på mig att lösa denna uppgiften, det ska förvisso produceras tio bilder. Det är ganska mycket det. Tidigare har vi haft tre bilder till porträttbilden och till filmbilden var det fritt val mellan en eller två (jag valde två).

Under tiden fram tills redovisningen av skräckuppgiften ska vi arbeta i studio också. Det ska bli roligt! Gruppen är delad i två mindre grupper, det är en gruppuppgift som ska redovisas tillsammans men var och en ska också redovisa varsin bild. En av deltagarna i min grupp har redan kontakt med några modeller och har ordnat en modell till oss. Nu återstår för gruppen att komma fram till hur vi vill vår kampanjbild ska se ut. Misstänker om det blir mycket stickat, som också verkar vara ett höstmode.

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Foto, Fotokurs, Samhället

4 responses to “Följsamma modeller

  1. Hej Akson. Jaha fjärilshuset sa du…borde vara en skylt där innan man går in byt kläder till baddräkt innan du går in! Det är chockartat att gå från kylskåpet in i bastun håller med dig. Men så mycket vackert som finns att se där . Skräck ja du usch kan vara mycket ex fobier som du sa.Höjder kan skrämmas med trånga utrymmen…ja det finns variationer, nu skall jag kolla lite på din fotosida också Ha en skön helg

  2. Så spännande det låter. Skräck är ju väldigt relativt så nog kan fjärilshuset vara en bra infallsvinkel. Tänk bara på fåglarn i Hitchkocks film!

  3. Godmåndag på dig Idag lyser solen och det regnar inte man tror inte sina ögon,,, hoppas du har det lika skönt. Man får ut och njuta lite idag av det, Må så gott”

  4. Jag har aldrig varit på fjärilshuset men skulle jag fotografera på temat skräck skulle det definitivt finnas källarbilder med. Jag blev instängd i en källare som 3-4 åring av min sjuka pappa och har än i dag svåra problem med källare, även om det är mycket bättre nu när han är borta. Samtidigt är jag fast övertygad om att jag kan träna bort denna källarskräck.

    Jag har också frissafobi och råtter hör inte till mina favoritdjur. Frissafobin grundar sig i att jag som 13-åring fick kortisontabletter så jag tappade så mycket hår. Frissan som älskade mitt tjocka hår började gråta när hon skulle klippa mig, det kändes i en tonårsflicka ska du veta. Det krävs stor kraftansamling för att jag ska sätta mig under saxen. Klipper oftast mig själv, man blir bra på det också med träning!

Kommentera

