Ännu en måndag

Så var det måndag igen. Denna dag som startar veckan. För mig innebär det att idag ska jag vara på fotokurs i kväll och redovisa mina skräckbilder. Dessa blev jag klar med igår. De är färdigredigerade och slutligen förminskade till en storlek som ska passa att visa dem i ett bildspel. Skolan har denna terminen investerat nya i nya projektorer som fortfarande blänker där de sitter uppmonterade i taket. Varför vet ingen eftersom de gamla fungerade perfekt.

Vi ska också åka till sjukhuset idag. Sambon ska på sista kontrollen innan det är dags för operation på onsdag. Även tiden för operationen kommer att meddelas idag. I de medskickade pappren stod att patienten stannar kvar ett dygn. Detta innebär att tidigast på torsdag är det hemfärd för sambon.

I helgen var jag hemma hos bror och fick vinterdäcken pålagda på min lilla bil. Anledningen är att bror med familj ska resa till Kap Verde-öarna på torsdag och vara borta en vecka. Av erfarenhet vet vi att det kan bli riktigt snöoväder på höstlovet som är vecka 45.
Höstlovet 2006 kom det massor med snö en av lovdagarna. Syskonbarnen var hos oss medans deras föräldrar jobbade. Mitt på dagen började det falla ner snöflingor stora som lovikavantar. Fram på kvällningen då svägerskan skulle köra hem ringde hon, men vände snabbt tillbaka då taxin framför henne bara gled ner i diket. Bror som jobbade inne i stan, gick hem eftersom han hade sommardäck på den bilen han kört. Slutligen dök båda föräldrarna upp då hade klockan nästan blivit elva på kvällen. Då hade det kommit ungefär tre decimeter snö eller något. Stora delar av trafiken hade stått stilla, stod att läsa i tidningen dagen efter!

Jag är lite ambivalent om jag vill att det ska komma snö eller ej. På ett sätt är det himla mysigt med snön, det blir ljusare och det blir tystare. Fast om man ska ut med bilen måste man nästan ha dubbdäck på den samt att den måste sopas av och rutorna måste skrapas. Om det inte kommer någon snö och det inte blir några minusgrader blir det lite lättare med bil, inga rutor att skrapas och ingen bil att sopas. Men det blir så grått och trist. Jag saknade snön förra vintern. Jag kommer inte ihåg att det kom någon snö och den gången det snöade här uppe var då vi var nere i Skåne.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Bilder, Fotokurs, Sjukvård, Väder

3 responses to “Ännu en måndag

  1. Jag föredrar nästan att det inte blir snö även om jag gillar när det snöar! Det går ju inte ihop alls. Problemet, som du säkert är välbekant med, är det tjatiga töblasket som kommer så snabbt här. Aldrig får snön ligga kvar och då kan det nästan lika bra kvitta!

  2. kvinnotankar

    Det låter som om ditt minne är lika gott som mitt. Jag minns oftast aldrig vad det varit för väder året innan. Hoppas det går bra och smärtfritt för din sambo. Kram

  3. ::: sinkadus :::

    Hoppas att allt har gått bra på sjukhuset och att du får hem din sambo pigg och glad…

    Jag gillar verkligen snö… jag gillar det vita fina, och precis som du att det blir lite renare, lite tystare och mycket, mycket busigare 🙂 man måste ju liksom ha snö för om inte annat snöbollarnas skull…

Kommentera

