Ja, se det snöar

…ja, se det snöa…det var väl roligt HURRA! Denna strofen gick genom mitt huvud då jag vaknade i morse. Då jag tittar ut genom fönstret formligen vräker snön ner utanför. Allt är vitt! Det ligger ett lager som är ungefär tio centimeter tjockt på varje biltak, nästan som en mössa.

Nu har det dock avtagit i snöandet, tråkigt nog. Vår trädgårdsmästare är ute och skottar och skrapar bort snön från våra gåplattor. Då jag åt frukost drog en stor traktor förbi utanför fönstret. Det var ett riktigt monster, märket var New Holland. För någon dag sedan stod det en annan monstertraktor utanför köksfönstret, det var en stor ny John Deere. Strax därpå kom det ytterligare en monstertraktor, en Massey Ferguson. Den traktorn som jag inte såg var en Lamborghini. Precis, du läste rätt. Lamborghini gör snabba fräcka sportbilar och stora traktorer. Ganska coolt tycker jag! Att sedan pappa köpte en gör inte saken sämre. Även staden Göteborg har den traktorn i sin fordonspark.

Återstår att se hur det blir med vintervädret nu. Enligt en artikel i DN ska det bli varmt igen i mitten på den kommande veckan. Tråkigt tycker jag. Nu när snön kommit kan den väl få ligga kvar ett tag. Förvisso är det visst många som snurrat i det vinterhala vädret, en lastbil hade visst kanat runt på Essingen, hörde jag på radion. Enligt en artikel i SvD är det visst ganska snöigt i Skåne, Småland, Östergötland och Stockholm. Runt hundra olyckor har inträffat i Skåne.

Undrar om alla har bytt till vinterdäck ännu. Vi fick hjälp med den saker för två veckor sedan av bror. Nu åker vi ganska säkert på våra dubbade däck. Men det handlar alltid om att köra med ett ägg under gaspedalen som min pappa lärde mig att tänka då det var halt ute. Jag misstänker att det är många som ännu inte lagt på sina vinterdäck å andra sidan är det inte det någon lag på att använda vinterdäck om det inte är vinterväglag. Vad är då vinterväglag? Nu är det garanterat vinterväglag! Lagen kräver dock att man har vinterdäck på bilen från den första december till den sista mars, om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas från den första oktober till den sista april. Detta och massor mera finns att läsa på Vägverket sida, länkar till en lathund hos VV.

Bilderna från utställningen kommer under dagen att dyka upp på min fotoblogg!

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Bilar, Samhället, Utställning, Väder

2 responses to “Ja, se det snöar

  1. Vi bytte till vinterdäck i torsdags vilket visade sig vara klokt för även den skånska vintern kan tjuvstarta! Dessutom är det ju inte så väl att halkan förvarnar så det är bättre att vara ute i god tid.

    Trevlig lördag!

  2. Det är tur att den lagen finns, annars skulle nog inte så många byta. Folk har dom mest ologiska förklaringar till varför just dom klarar sig utan dubbdäck.

    Det föll så fina vantar här härom dagen men dom smalt innan dom ens nådde backen. Jag vill så gärna ha lite snö nu. Det hör årstiden till och det piggar upp.

    Tuff traktor far din skaffade. 🙂

    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram 🙂

Kommentera

