Det är redan adventstider

Vilka hektiska dagar det blev både igår och idag. Jag bakade som sagt igår. Inte blev det kanelbullar. Istället blev det både chokladsnittar, havreflan och sirapskakor. De där sirapsbröden är våldsamt goda, fast det är konstigt att de heter just sirapskakor eftersom det endast är en matsked sirap i dem.

Idag blev det också bakat. Jag nöjde mig med att baka kokostoppar till att börja med för att avsluta denna veckans bakande med att göra en förhoppningsvis mumsigt god toscakaka. Om jag inte minns helt fel var detta nog första gången jag bakade en sådan kaka.

Anledningen till allt detta bakande är främst att vi, eller rättare sagt jag, bestämt oss för att stanna hemma denna julen och inte åka någonstans. Att bakningnen var viktigt till just denna helgen, den första Advent, är att vi har bjudit in några bekanta till Adventfika. Nästa helg åker vi bort, då är vi bjudna till bror med familj på glöggfika den andra Advent.

I eftermiddags kom vi på att vi kanske skulle behöva handla lite också. Det var vi inte ensamma om, det fanns många fler i blåa affärn som kommit på exakt samma sak! Det var en aningen trångt mer eller mindre över allt. En dam som stod bakom mig i självutcheckningskassorna var grymt otrevlig mot de stackarna som jobbade där. Visst det var fullt där man ställer apparaten som läser av streckkoderna, ett namn på den kanske borde vara prispistol, men ger det henne rätten att vara otrevlig? Hon kände säkert bara av stressen som kommer lite lagom till jul, som vissa drabbas av vid denna tiden.

Vi har tagit det ganska lugnt, tycker jag nog. Idag fick vi energi och var så hurtiga så att alla elektriska stjärnor och adventsstakar är utställda respektive upphängada i alla fönster. Det är bara badrumsfönstret som är utan någon sorts ljus. Vi kom dock på att vi har en batteridriven adventsstake som vi haft i bilen. Den skulle kunna bo på toaletten, om vi hittar den. För en stund sedan blev till och med adventsstaken med de fyra levande ljusen klar och väntar på att bli tänd i morgon.

Önskar Alla en trevlig första Advent!

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Mat, Traditioner

3 responses to “Det är redan adventstider

  1. Men du, visst smakar de mycklet sirap trots den lilla mängden! Jag bakade en omgång för några dagar sedan och de blev väldigt goda.
    Fortsatt trevlig första advent!

  2. kvinnotankar

    Jag har precis idag fått veta att dottern med familj kommer hem till oss i år. Så nu ska det bakas här också 🙂
    Kram och en härlig första advent

  3. Oj vad du är flitig vid bakbordet! Här är det inte rikigt lika flitigt 🙂 Men det finns ju pepparkakor på burk i butiken..

Kommentera

