Pysseldag

Det är redan fredag kväll och det känns som om vi skulle vara i mitten av veckan. Var tar allt tid vägen? Den rusar bara förbi och jag står vid sidan om och tittar på känns det som.

Idag har både sambon och jag gjort en god insats för brorsönerna. De kom över i eftermiddags och gjorde julkort. Ett enkelt sätt att umgås med dem och samtidigt ge dem lite tid att få pyssla. Frågade pojkarna och de sa att senast de pysslade i skolan var när de gick på lagstadiet och båda går nu på högstadiet. Hemma pysslar de inte så mycket. Fast i år hade deras mamma köpt tomtar till hela familjen att tillverka (inköpta på Panduro).

Jag är van att pyssla och greja året runt fast runt juletid tar det fart ordentligt. Att göra smällkarameller med ena handen och fläta hjärtan med andra var en ganska vanligt på mitt förra jobb. Om det var tapetklister fanns det en viss garanti på att jag fanns i närheten av detta. Då det var gips på gång var jag långt borta och hade många andra viktigare saker att göra. 😀

Ett år då vi hade olika pysselstationer fixade jag fram en massa tallkottar att måla. Inte trodde jag att det skulle bli fullt i det lilla målarrummet men kidsen gillade det och återkom för att bara sitta ner och greja en stund. Fyra flickor i femman stannade kvar och blev lite hjälpreda och visade de små sexåringarna då de kom. De njöt i fulla drag av att bara få vara samt att göra dessa opretansiösa kottar.

Bröderna Grus stannade i nästan tre timmar och gjorde vars fyra julkort. De är så olika då de håller på att pyssla. Den lilla, 13-åringen, har bilden klar i huvudet och sedan sätter han igång. Den stora, 15-åringen, tar ett papper viker lite och tittar över bordet sedan är han igång. Det är bara fantasien som sätter gränser för vad det kan bli och fantasi har de båda två.

7 kommentarer

Filed under Allmänt, Jobbet, Traditioner

7 responses to “Pysseldag

  1. curlingmormor

    Visst är det mysigt att sitta och pyssla. Det hör liksom till.
    Kan hålla med om att dagarna springer iväg!!!
    Kramizzzz

  2. Julpyssel är mysigt, hoppas våra kort blir färdiga också.

  3. Lucia på dig Akson: ja det är ju jättekul att pyssla just måla tallkottar men vi pysslade sist med lusebullar som fått skorpa till sig över natten lackade dem och målade på lite grädde och jox det gillades med fnissar men tallkottarna vart så fina röda med glitter på tror de har dem kvar i år med . Ja ha det så bra nu denna luciadag

  4. Barn men även ungdomar brukar gilla att pyssla. Hemma hos oss blir det lussebullsbak och det är numera en tradition!

    Fortsatt fin Luciadag!

  5. Kul med lite pyssel – kan jag skicka upp 16 och 18 😀 Pyssel är nämligen inte min starka sida…

  6. Godförmiddag Akson tisdag idag hos mig och småfåglarna saboterar : Vad gör du har du lite time out? Du är saknad eller sitter du kvar och pysslar ännu kanske? Nånå antar att du rusar runt och försöker jula till det GerdaThyra stönade hon hade inte hunnit heller.Ja du får ha det så bra då med det du gör.

Kommentera

