En lagom julafton

Idag är det Juldagen och solen tycker att det är dags att visa sig från sin bästa sida. Skönt att äntligen få lite ljus. Det har varit mörkt och jobbigt dessa dagarna då det varit grått och mulet eller regnigt.

Gårdagens Julafton blev hur trevlig som helst för mig och sambon. Jag började med att ringa mamma och önska dem en skön jul samt att jag skickat med en stor och rejäl julekram till alla via bror. Jag hoppas verkligen att de hade det lika trevligt som vi.

För en gångs skull tittade jag på hela Kalle och hans vänner. Det finns vissa avsnitt som det inte hade gjort mig något om de plockade bort. Men rör inte Tomtens julverkstad, Ferdinand och Kalle i djungeln, sambon tycker att Djungelboken inte heller ska röras. Jag och en bekant hade diskuterat vilken filmsnutt som skulle läggas till detta året. Det blev inte Wall-E som vi trodde utan en film som heter Bolt. Bolt är en hund som inte har superkrafter. Nåväl den var ganska ok så vem vet, vi kanske skulle råka köpa den filmen!

Sedan var det dags för julklappsöppning. Det var verkligen spännande i år. Dels för att det bara var vi två detta året men också för att jag köpt några lite ovanliga saker som till exempel en kartong med laktosfri choklad. Vi hade satt upp en max gräns för julklappshandlandet, vilket var kanonbra. Fast Tomtemor hade varit i farten ändå. Jag hittade en fotobok av Lennart Nilsson med gamla bilder om Stockholm som jag inte kunde motstå. På samma sätt hade sambon det, hon hittade ett spel om Stockholm som jag hoppas att vi ska spela idag.

Efter en stund var det dags att börja fixa i ordning all den goda maten vi hade bestämt oss för att vi ville ha på vårat julbord. För min del blev det massor med ägg och skärgårdssill samt ett par nubbar av O.P Andersson. Gott gotte gott gott!

När vi plockat undan allt och fått igång diskmaskinen la jag mig framför TV’n och slumrade till ett timme ungefär. Vid niotiden hade vi bestämt att vi skulle se den tredje Shrekfilmen som vi gemensamt fått i julklapp av Tomten. Shrek är verkligen underhållande att se, fast sambon tyckte att den var lite väl mycket TV-spels lik.

Därefter somnade jag trött och mätt efter en dag av lugn och stillhet. Sambon satt vid TV’n och såg midnattsmässan från Rom, men det var jag för trött för.

Önskar Er alla en trevlig fortsättning!

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Film och TV, Foto, Mat, Traditioner, Väder

4 responses to “En lagom julafton

  1. Jag orkade inte se hela midnattsmässan i år men en kort titt blev det! Så mysig er julafton blev. Stressfri och med det som är viktigt!
    God fortsättning!

  2. Va skönt med en lagom julafton – det blir mer och mer ”less is more” varefter åren går, tycker jag. Och det känns bra!
    God fortsättning önskar jag dig och sambon!

  3. Ni verkar också ha haft en underbar julafton bara ni två. Eftersom vi är en liten familj idag, blir det lika lugnt och gemytligt. Mina barn och min mor ställer inte så stora krav och vill bara vara under julen, att de sedan alltid uppskattar våra matval och min duknng gör inte saken sämre.

    Vi spelade också spel igår ”Besserwisser” inhandlades igår i sista minut när jag insåg att hela mitt spelbibliotek finns insöat i stugan. Ditt Stockholmsspel är säkert något liknande som Luleåspelet. Besserwisser var ett bra spel, läroroikt men samtidigt många svåra frågor som täcker det mesta. Tur så vann ”pensionärslaget” mot ”ungdomslaget”, det kändes skönt att besegra grabbarna.

    Inga kommentarer om Shrek eftersom jag aldrig skulle se något sådant, jag tror det var det sonen som ville att vi skulle titta på det, men jag kan bara inte gilla sådana filmer, har jag då fått för mig.

    Visst är det skönt med en tupplur bara så där har tagit mig själv en sådan idag.

    En fortsatt trevlig jul till dig.

    /Margareta G

  4. Här blev det lugnt också, teven var ockuperad av svärmor med väninna och jag har svårt att sitta så länge, blir rastlös vid en vanlig långfilm faktiskt. Lite spel hade varit roligare att syssla med men det var många år sen vi spelade spel, tyvärr.
    Den här Juldagen har varit mera i min smak med promenad och vila.
    God fortsättning till er båda!

Kommentera

