En dag för att slappa

Både julafton och juldagen trillade på i ett lugnt skönt tempo utan några måste. Inte mer än att vi måste bestämma när vi skulle äta och det var inga problem att enas om tiden.

Jag sjönk skönt ner i soffan och såg något på TV, vad vet jag inte riktigt med det var underhållande och avkopplande. Sambon fastnade vid datorn och ett onlinespel. Det blev tidig kväll för oss båda, sambon somnade påklädd och jag läste lite i mitt nya bok på soffans till mina ögon inte längre ville vara öppna.

Den nya boken jag läser är skriven av John Grisham och heter ”Den samvetslöse”. Som vanligt är det en tät intrig och det gäller att hänga med från första sidan. Jag har ännu inte kommit särskilt långt men jag antar att denna boken är minst lika bra som de andra han skrivit.

Igår fick vi besök av sambons gudson som mellanlandat här för att idag bli upphämtad av sina vänner för en singelkryssning på Östersjön. Han verkar dock inte särskilt intresserad av själva speed-datingen utan det verkar mera vara drickat i baren som drar. Återstår att se om han träffar någon trevlig tjej.
På måndag är han åter i Norge för att ratta sin lastbil genom Europa för att lämna fisk eller för att köra med snökedjor på de snöiga fjällen i Nordnorge. Länk till YouTube och en kort film om snöiga vägar i Norge (öppnas i nytt fönster).

Idag ska bror grattas på sin födelsedag liksom en nära bekant till mig. Annars blir det nog en lugn och skön dag även idag. Jag misstänker att jag kommer att slumra en stund mitt på dagen eftersom jag vaknade strax innan sex i morse och kunde inte somna om.

De timmarna jag varit vaken har jag suttit här vid datorn och hört de sovande dra stora tunga timmerstockar. Läst tidningen online har jag också hunnit med.

Av det jag läst kunde jag konstatera att jag blev glad då jag läste att ICA Maxi inte ska sälja fyrverkerier. Helt underbart tycker jag. Kanske några som inte skadar sig, tack vare detta beslut.
Jag tycker också att det är bra att de ska höja fribeloppet för studerande med studiemedel. Det är på tiden att beloppen höjs vilket gör att studenterna kan jobba hela sommaren och lite under terminens gång. Både SvD och DN skriver om detta.
Slutligen kan jag meddela att bocken i Gävle i morse brann upp! Läs mer om detta i DN och SvD samt Gävle Dagblad och på bockens hemsida med webkamera.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker, Bilar, Samhället

3 responses to “En dag för att slappa

  1. Tänk att den inte kunde få stå kvar i fred, bocken. Totalt meningslös tradition för tradition är tyvärr vad det blivit av det…

  2. John Grisham gillar jag också och har läst några av hans böcker. Det låter som att ni har det lugnt och skönt och det är väl precis som det ska vara. God fortsättning och trevlig lördagskväll, kram

  3. kvinnotankar

    Även jag hörde om bocken, det var på radion när vi körde hem från Skåne och svärföräldrarna. De hade tydligen inte använt flygplansimpregneringen i år 🙂
    Även jag har läst några av J.G men jag minns som vanligt inga titlar.
    Kram och god fortsättning

Kommentera

