Vilken dag är det?

Idag fick jag fundera en stund på vilken veckodag det var. Till slut kom jag fram till att det var söndag. Efter alla dessa helger och kommande helger bli jag vecko vill, det vill säga jag har noll koll på vilken veckodag det är. Å andra sidan är det inte särskilt nödvändigt. Jag hade koll på då det var julafton och tredje dag jul då bror fyller år. En sådan dag kan vara illa att missa.

Vi ringde honom och sjöng i telefonen för honom och han verkade nöjd. Tur hade vi också, de var precis på väg att sätta sig i bilen och åka från mamma och pappa hem till stora farliga staden. Om vi missat hade det fått bli skönsång i mobilen istället!

Istället för att besöka bror på hans födelsedag blir det en snabbvisit idag istället. Kaffe och tårta eller något liknande antar jag. I morgon ska de ta tåget norrut för att fira nyår i Björkliden.

Till nyår ska vi vara hemma och äta något gott, titta på TV och titta på alla fyrverkerier som avfyras under ett antal timmar runt midnatt. I år slutade de strax efter två på natten, en bekant hade dessvärre legat och hört raketer avfyras till femtiden på morgonkulan.

Personligen tycker jag att alla dessa fyrverkerier borde förbjudas och att kommunen eller någon skulle arrangera att stort och mäktigt fyrverkeri vid midnatt! På Polisen sida står detta: ”Om en stor mängd fyrverkerier ska avfyras i ett tätbebyggt område eller om mycket folk är i närheten kan tillstånd krävas, enligt 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617)”. Men jag antar att det är ingen som bryr sig och för att söka tillstånd kostar det sexhundra kronor. Mer information angående fyrverkerier finns på Räddningverketssida.

Idag är det fyra dagar kvar av det året! Redan om åttiofyra timmar är det nytt år! Nedräkningen har alltså redan börjat!

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Resor, Samhället, Traditioner

4 responses to “Vilken dag är det?

  1. Jag spyr på raketer och smällare och det är inte ens nyår. Sorgligt.

  2. Som ägare till två hundar vet jag precis vad jag tycker om detta eviga smällande! Hoppas verkligen att folk tröttnar snabbt i år och det får gärna ösregna…
    Ha en bra söndag!

  3. curlingmormor

    Om smällare tycker jag inte!!!!! Vovvsingen har redan råkat ut för ett par tidiga smällare, så får hon bestämma så vill hon helst ligga i soffan och gömma sig bakom en kudde.
    Kramizzzzzz

  4. Måndag idag och ännu närmare nyår och vad gäller smällare så lider vi inte av det tack o lov. Vi bor ju i skogen. Men självklart känner jag vänner med skräckslagna hundar o katter, hästar med för den delen. Det kan bli lite för mycket av det goda. Hoppas du har en bra måndag, kram

Kommentera

