Nu är det mycket

Nu var det några dagar sedan jag var och skrev något här. Anledningen är att jag varit ganska upptagen med att dra igång denna nya fotoutmaningen ”365 foton 2009”. Denna utmaningen innebär att jag under året ska ta ett antal foton. Sedan ska jag leta upp foton som passar till de 365 teman som finns. Pust, det låter nästan jobbigt nu då jag ska förklara det! Undras om jag vet vad jag dragit igång! Nåväl, jag tycker det är roligt och många andra fotobloggare verkar tycka det också. Just nu finns det 32 personer som är med i utmaningen. Av alla dessa är det bara en man, hoppas att det kommer några fler män!

I måndags började jag datorkursen som jag går på via Arbetsförmedlingen. Det var fina ord, att det skulle vara individuellt anpassa. Inte första dagen i varje fall. Alla satt på rad oavsett vilken kunskap vi hade eller inte hade. Förvisso var det många som var ganska nybörjare på datorer så jag och några till satt och stönade lite. Men jag var flitig och lyssnade samt hoppades på att det skulle komma något nytt.

Idag, tisdag, skulle jag till läkaren mitt i tiden. Jag tog ett snack med M som leder kursen och han tyckte att det var ok att jag var ledig hela dagen. Idag skulle de starta datorn, öppna fönster och stänga dem. Skapa mappar och starta program! Jo, detta har jag kunnat sedan mitten av 90-talet då jag skaffade min första dator en PC eftersom vi hade Mac’ar på jobbet. Lite utmaning skulle det väl vara!

Nu hoppas jag inneliggt att det verkligen är individuellt anpassat som M så många gånger talade om för oss i måndags. Målet ligger på att jag ska klara av att ta datorkörkort på Office 2003 inom fem veckor, sedan vill jag uppgradera det till Office 2007. Men innan dess måste jag ta ett snack med AF eftersom de ”bara” beställt ECDL på Office 2003. Pratade med bror ikväll och han tyckte absolut att jag skulle kräva att få körkort på det sista som kommit eftersom jag kommer, troligtvis, att arbeta i en bransch som uppdaterar sina datorer ofta!

De övriga tio veckorna på datorkursen hoppas jag att jag får lära mig om Dreamweaver, InDesign samt Illustrator.

I slutet på förra veckan fick jag reda på att jag kommit in på en datorkurs på Universitetet också. Ska bli spännande att köra dubbelt, den ena kursen är programorienterad på Office med mera. Universitetskursen är nog allt det andra! Den börjar redan nu på måndag och är en ren distanskurs!

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Datorer, Datorprogram, Foto, Utbildning

3 responses to “Nu är det mycket

  1. Ibland är det kanske bra att man inte vet hur mycket jobb det blir med en del projekt 🙂 Fast fotoutmaningen låter ju klart kul!

  2. Kanske universitetskursen passar dig bättre eftersom du har goda förkunskaper.
    Bra vore det också om den pågående kursen visar sig vara individuellt anpassad…

  3. Det är alltid roligt att lära sig nya saker. Det finns massor med roliga kurser man kan plugga på distans, hade jag inte redan studerat på heltid hade jag nog gett mig på någon datorkurs! Men det finns ju gränser…
    Däremot är det urtrist när man ligger på en högre kunskapsnivå än övriga i klassen, så jag hoppas att de håller vad de lovar ang individuellt anpassat…

    Lycka till!
    /Helen

Kommentera

