Dator hela dagen lång

Nu är klockan tidigt på morgonen och jag har redan varit vaken i snart två timmar. Dock är denna morgonen inte en vanlig morgon, jag säger bara hur kul är det att vakna kvart i fem och inse att det är omöjligt att somna om.

Vanligtvis brukar jag slå upp ögonen och vara ganska så pigg vid kvart över sex numera. Mobilen som fungerar som väckarklocka är ställd på att väcka mig klockan 07.00 men varje morgon har jag redan varit vaken.

För den som känner mig undrar säkert vad som hänt! Nja, jag har fått lite ordning på den inre klockan kanske. Du jag går på min datorkurs på förmiddagen vill jag vara pigg och allert.

Datorkursen trillar på bara bra! Mina förre detta arbetskollegor undrar varför jag går denna kursen. Anledningen är att jag inte har några papper på vad jag kan och för att få ett arbete idag krävs det att kunna visa upp papper på vad man kan för att få ett jobb.

Idag är den sista dagen på tre veckors intensiv datorkurs. Under denna tiden har jag klarat av många prov, fler än jag hade räknat med. Första veckan gjorde jag Basic IT och Win XP och klarade båda kanonresultat. Förra torsdagen klarade jag av Word med bara ett fel på de 36 frågorna. För att bli godkänd måste man minst ha 75 % rätt!

Efter Word bytte jag snabbt till Excel som jag jobbat en helt del i, men eftersom jag är helt självlärd är det ganska många saker och begrepp som är nytt. Detta provet gjorde jag i förrgår morse, onsdag, och klarade även detta provet med glans.

Direkt efter provet började jag med PowerPoint, ett underbart program som jag jobbat mycket med tidigare. För att göra presentationer med mera! Redan igår förmiddag var jag klar med övningshäftet och jag hade över 90 % rätt på övningstesterna. Jag satte mig i kö för att vänta på min tur att göra testet, varpå några av mina nära och kära fick ett litet sms om att de skulle hålla tummen för mig. Provet klarade jag med ett litet förargligt fel!

Idag ska jag gå tillbaka till Excel igen och öva på att göra databaser. Förhoppningsvis går det ganska fort eftersom jag redan har gjort övningarna men vill repetera dem eftersom det finns saker och begrepp i dem som jag inte gjort tidigare så som Pivottabeller.

Nu ringer snart min mobil som ligger här vid sidan om mig för att jag inte ska missa tiden då det är dags att äta frukost! Idag blir det havregrynsgröt som det brukar vara för mig de flesta mornar.

Önskar Alla en skön och underbar fredag!

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Datorer, Datorprogram

4 responses to “Dator hela dagen lång

  1. Znogge

    Samma frukost för mig med och självklart på fibergryn! Gyllenhammars så klart!
    Ha en trevlig fredag.

  2. Morrn Akson.
    Duktig är du en fullfjädrad datortjej Kul Powerpoint älskar jag med, Gjort massor med bildspel med musik och tal man kan ju göra så mycket olika grejor med det tänker på flygande texter och grejor som ramlar i sjön ja vad man vill-
    Det erbjuder mycket kul. Värsta är att tiden flyger när man sätter sig 4 timmar säger bara plopp så är de borta. Hoppas det blir en bra fredag hos dig se upp för lömsk halka (snöat hos mig) och tack för rådet om tuppkamsextraktet,

  3. IKA

    Det var mig en sjutusan till att klara prov! Grattis grattis i efterskott, duktigt gjort! 😀
    Det är ju tyvärr så att i dagens läge ska det finnas papper på allting, även det som man klarar av. Frågan är ju bara hur många eventuella arbetsledare som ser till pappret egentligen? Visst det beror ju på vilket jobb man söker, är det en kirurgtjänst är det ju bra att det finns papper på vad man kan och har gjort, men andra arbeten, många går ju att klara av rent erfarenhet mässigt och logiskt.

    Tja nu var ju frågan vilket arbete jag tänker på då. Mm, låt se, dagis är ett. Är man mamma har man ju mycket erfarenhet av barn och olika situationer som kan uppstå, logiskt tänkande och omsorg.

    Powerpoint har jag hört mycket om även om jag nu inte tassat in på det området…

    Ha en skön dag idag!
    Kram

Kommentera

