Ballader

Just ballader är kanske inte min stora favoriter att lyssna på. Men så hörde jag Sarah McLachlan och jag var helt fast i hennes underbara låtar. Det kanske inte är ballader i den meningen som man först tänker på. Fast det är lugn låtar och alla låtarna berättar en historia av någon slag. I dagens meningen är en ballad en lugn låt.

Just ordet ballad kommer från det romanska ordet för dans. ”I medeltidens Frankrike och därifrån vidare norr- och österut kom ordet ballad att beteckna riddartidens moderna dansvisa med lång berättande text. Från 1300-talet började långvarig sjungen dans bli omodern, men balladen som enbart sjungen har levt kvar.” Allt enligt wikipedia.

Låten jag valt av Sarah McLachlan är en av min favoriter från hennes album Mirroball som kom ut 1999. Låter heter ”I Love You” och jag tillgängar den idag den jag älskar av själ och hjärta!

Textraderna som fastnad från denna låt är:

Let me surround you
My sea to your shore
Let me be the calm you seek

I Love You

Fler bidrag i veckans Musikfoto.

9 kommentarer

Filed under Allmänt, Musik

9 responses to “Ballader

  1. Ballader och vackra sådana tycker jag det finns gott om.. svårt att välja ut en.. ser nu här att en del har tagit många av mina favvisar.. kul grej det här och vad vore livet utan musik.. nada.. Alla Hjärtanskram på denna dag..

  2. Mycket vackert, både ord och bild!

  3. Vilken passande text till en vacker bild!

    Ha en fin alla hjärtans dag!

  4. Tänk vad många duktiga kvinliga singer/song writers det finns.
    Ljuvliga låtar av henne.
    Vilken sprakande vacker ros!
    Ha en skön lördag kväll!

  5. Där hade jag noll koll på musiken. Riktigt soft, fin låt. Härlig bild! Ha en glad Allahjärtansdag!

  6. Den låten hade jag aldrig hört, väldigt vacker och passade underbart till det vackra fotot 🙂

  7. Hej Akson,,,Har du hört Song for a winters night med Sara Mclachlan rätt läcker den med,. Jag gillar Katie Meluas låtar också nine millions bicycles in Beeing tx inte så dum. Hoppas du har det bra Såg att du fixade datakörkortet duktigt ! Grattis.

  8. Hej Akson. Hmm jag fattar inte vart mina kommentarer tar vägen.? Haft problem hos GerdaThyra med? Använder det vanliga! Får se om den här går fram då: Ha det så bra.

Kommentera

