En glass att laxera på

Nu var det verkligen ett bra tag sedan jag skrev något lite mera personligt i denna bloggen. Misstänker att det varit så att jag haft fullt upp med alla mina fotobloggar, ”akson foto”, ”365 foton 2009”, fotoutmaningen som varar hela året samt den nya ”En om dagen” (en blogg med bara svart vita bilder). Besök gärna dessa och titta och säg vad du tycker om bilderna.

En av anledningarna till att jag skriver idag är jag varit på en datortomografiröntgen av buken och thorax idag på förmiddagen. Redan halv tio var jag på plats för att börja dricka vatten med kontrastmedel i, detta för att de skulle kunna se tarmarna. Då jag var på plats på brädan vid röntgen fick jag en nål satt i armvecket, detta för att de skull kunna spruta in kontrastmedel i blodet för att kunna se bland annat njurarnas funktion.

Hemma igen var jag vid tolv-tiden då fick jag äta en lättare lunch, vilket blev en skink och ostpaj som värmdes i micron. Anledningen till  det är att jag är fastande inför morgondagens undersökning, då ska jag på förmiddagen göra en kolioskopiundersökning.

För att denna undersökningen ska kunna genomföras ska jag dricka fyra liter vätska med laxermedel i, Laxabon (detta skriver tillverkarna och detta står i FASS). Då jag druckit upp första liten efter cirka en timme och en kvart, blandade jag nästa liter och drack ett mun. Sedan gick det inte längre utan allt kom upp. Som tur var gick omkring med en hink om detta eventuellt skulle inträffa.

Sambon ringde sjukvårdsupplysningen men de var inte mycket till hjälp där. Själv ringde jag till sjukhuset, då jag piggat på mig lite fast hinken var med till telefonen om utifall att. Eftersom mottagningen var stängde blev jag kopplad till en trevlig sjuksköterska på akuten och själv druckit denna vedervärdiga dryck som både luktar och smakar asgam plus avlopp. Sköterskan tyckte att vi skulle skaffa lite klysma för att på så sätt få igång magen och tömma tarmen.Hon tyckte även att jag skulle åka på utsatt tid till mottagningen så fick de lösa problemet där.

Just nu är sambon iväg till apoteket för att fixa lite saker samt att passa på att äta så jag slipper känna doften av mat. Gissa om jag är sugen på både det ena och det andra, saker som jag normalt inte äter eller tycker om. Jag får stå ut med att vara fastande och dricka en massa läsk och annan klar vätska.

Det senaste som personalen på apoteket tyckte var att avbryta och be att få andra medel som inte är lika kräkningsframkallade som Laxabon är, 50 % av alla sin tar detta medel kräker av det. Samt att det visst ska finnas stolpiller som ska förhindra illamående. Anledningen till avbrottet är att jag kommer inte att hinna tömma tarmen tills i morgon förmiddag så varför åka dit och få höra att man får en ny tid! Denna gången ska jag dock vara förberedd och be om de läkemedlen som apotekspersonalen hjälpsamt hjälpte till att berätta att de fanns som ersättningsmedel eller vad man nu ska kalla det.

Förövrigt är sambon på väg hem med glass till mig, en Ben och Gerry! Mums, tror jag.

3 kommentarer

Filed under Allmänt, Sjukvård

3 responses to “En glass att laxera på

  1. Usch vilket lidande du får utstå!!! Har aldrig själv blivit utsatt för denna tortyr men mina patienter och de vittnar om vilket helsike det är!

    Kämpa på!!!
    /Eva

  2. Känner igen det från när Husse gjorde undersökningen…

    Kämpa på och lycka till!

  3. kadermo

    Stor kram, hoppas att allt går bra.

Kommentera

