Hur ska lärarna hinna med allt?

Nu ska det bli ordning i skolan. I varjefall om man tror att ordningsbetygets återinskaffande kommer att hjälpa en att skapa det.

Visst det kanske har viss påverkan miljön i klassrummet. Men det kan också skapa ögontjänare. Eller att barnen lär sig hur de ska uppträdda framför den vuxnes ögon medans bland andra barn har ett helt annat uppträddande.

Men betyg från och med det första året man går i skolan. Vad ska det tjäna till? Nu är det betyg första från det att man går i åttan. Är det inte bättre med omdömen, jag tycker att det låter så hårt att sätta betyg.

Fast å andra sidan jag överlycklig för mitt första betyg som jag fick då jag gick ut trean. Jag kommer ihåg att jag kramade mitt betyg i handen och var stolt över det, förvisso var det inga märkvärdiga betyg, mestadels treor har jag för mig. Men det var inte innehållet som var det intressant för mig då som nioåring utan att jag just fått betyg.

Läste artikeln om betyg i SvD, här finns också artikeln. Vad som slog mig mera var att hur ska lärarna kunna göra bedömningen att lilla Kalle eller Lisa att de klarar de uppfyllda målen i år fem och nio, då de bara går i ettan. Men visst man kan se tendenser redan då, å andra sidan är det ett förslag och omdömena skulle vara, i hög grad, ja, osäkert och nej.

Vad som kan vara bra med förslaget är att den social utveckligen ska dokumenteras och följa med som en sorts betyg.

Frågan är hinner läraren med att göra det också förutom att barnen ska lära sig något också.

Andra bloggar om: , , , , ,

8 kommentarer

Under Allmänt

8 svar till “Hur ska lärarna hinna med allt?

  1. Godmiddag.
    Ja du det där med betygsfrågan är svårt att riktigt greppa. På ett sätt så är det ju bra med tidiga betyg och på ett annat kanske inte riktigt lika bra.Skulle inte vilja vara den som bestämmer hur det skall bli faktiskt.Ha en bra dag

  2. Dottern går på en skola med fokus på ordning och reda och skriftliga omdömen från sexan (får inte kallas betyg). Det är jättebra! Att tvingas skriva ner ett omdöme om en elev kräver betydligt mer än att bara le och säga ”att det är så bra så”. Men visst kärver det att lärarna får tid. På dotterns skola klarar man det galant, så jag tror ju att det går…

  3. Niklas

    Det borde finnas tid. Om det sedan heter betyg eller omdöme spelar inte så stor roll. Jag har en dotter som snart fyller sju. Redan på dagis hade personalen utvecklingssamtal en gång per termin. Tyckte det funkade bra.

  4. Antar att det kommer att ta några år innan det är inkört med betyg/omdöme. Det kräver ett stort engegemang för lärarna. Många engagerade lärare jobbar nästan dygnet runt i dag.
    Med dessa eventuella nya uppgifterna kan inte någon lärare säga ”att det är så bra så” utan då måste de ha dokumentation på att det just gått så bra.
    Detta kan bli en het debatt. Frågan är hur lärarna reagerar på det? Jag har inte hört ett ljud från deras sida, ännu.

  5. Ja, hur definierar man ordning? Ögontjänare vill man ju inte ha.
    Småprat kan inte vara ordningsfråga, men att förstöra och slå sönder är det.
    Mobbning och elakheter mot kamrater är allvarligt.

  6. Precis!
    Hur definierar man ordning och kommer det att definieras olika på olika skolor och i olika delar av landet. Många frågetecken som hänger i luften.

  7. Många ifrågasätter dotterns skola och hävdar att deras regler är ”kränkande för individen”. Jag tycker inte att det är ett dugg kränkande att kräva att eleverna ska komma i tid till lektionerna och ha med sig aktuella böcker, att man inte har mobil på under lektionstid och att man hälsar på varandra. Att INTE göra det är väl en kränkning mot de andra, egentligen??

  8. Kan bara hålla med dig pruddelutt. Det är helt normala krav att vara på rätt plats i rätt tid med rätt utrustning.

Lämna en kommentar