Dagsarkiv: februari 9, 2008

Äntligen helg!

Så var det äntligen lördag. Jag har jobbat och tyckte att det var ganska roligt på slutet. Det känns skönt då jag kunde hjälpa kunderna istället för att bara stå och sedan hänvisa till de som jobbar där. Två veckor går hur fort som helst. Sista veckan har jag fått verkliga uppgifter att göra också, roligt. Men till att ta steget till att jobba i en liknande affär är nog inte aktuellt. Det känns inte riktigt som jag. Hörde mig för vad de hade i lön och det var inte mycket det. Tjejen som jobbat där i sju år hade lite mer än sextontusen i månaden, det är inte mycket.

Fredagen var annars en jobbig tillställning i den röda affären. Det var inte bara vi som kommit på att det var dags att handla och fylla på det tomma kylskåpet och skafferiet. Vi handlade lite mer än vad som stod på listan. Däribland slank det ner fyra filmer, bland annat filmen om Idi Amin presidenten i Uganda som alla hört något om.

Filmen var ganska bra och speglade Uganda och dess ledare, Idi Amin, från den en ung läkare från Skottland som fascineras av Amins karisma. Nicholas Garrigan som den unga läkaren heter blir snabbt presidentens personliga läkare och snart även en av Amins närmaste rådgivare. Hur det sedan går berättar jag inte utan den som vill se filmen får göra det.

Filmen heter ”The last King of Scotland” och är helt klart en film som är värd att se. Huvudrollen som Idi Amin spelas av Forest Whitaker. Doktor Garrigan spelas av James McAvoy.

Passade även på att läsa ut Liza Marklunds ”Livstid” igår kväll. Jag rekommendera denna boken om man nu gillar Marklund förstås, men glöm inte att läsa ”Nobels testamente” först eftersom böckerna hänger ihop. Vad jag ska läsa idag återstår att se. Det ligger ett tiotal böcker och väntar på att bli lästa. Samtidigt som jag läst ”Livstid” har jag då jag kört till jobbet lyssnat på en ljudbok, det är ”Tyskungen” av Camilla Läckberg. Just nu är jag på sjunde CD’n och det återstår sju innan jag lyssnat klart. Även denna boken rekommenderar jag. Den är bra och underhållande. På ljudboken är det Katarina Ewerlöf som läser, en av mina favoriter att lyssna på.

Idag kommer det att bli mycket skidor. Det är både längåkning från estländska Otepää och så startar VM i skidskytte idag. Värd för skidskytte VM är Östersund. Även svenska rallyt pågår denna helgen, samt Davis Cup mot Israel och även ishockey spelas det.

Efter att ha läst alla kommentarer på mitt förra inlägg kom jag på att vi kanske skulle köpa eller hyra en borrhammar som vad jag förstått innebär att borr i en hård betongvägg och det känns som att borra i smör. Får ta en diskussion med sambon och bror om detta. Om brors muskler räcker för att borra i väggen får vi klara oss utan en borrhammar.

4 kommentarer

Under Allmänt, Böcker, Boende, Boktips, Film och TV, Jobbet, Sport