Dagsarkiv: februari 15, 2008

Del 1 i fotokursen

Nu är första tillfället avklarat på fotokursen och det återstår elva. Sammanlagt var vi tio deltagare. Jag hade tänkt skriva glada amatörer men så var inte fallet utan med på kursen fanns en kvinna som påpekade att hon var fotograf och gillade INTE den digitala bilden. Men vad har hon för val då kunden vill ha digitalt och inte analogt. Hon tyckte hon gjort enkelt för sig då hon tog med sina tre fotoböcker istället för att välja bland alla foton hon hade. Hörs det kanske att jag är lite irriterad på denna person som var så självupptagen.

Nåväl, vid detta första tillfälle var det en kort presentation av kurs och vi deltagare fick presentera oss. Sedan var det ut och utföra första uppgiften. Ett porträtt av den personen som man blev tilldelad. Jag hade tur och fick en yngre kille som jobbade som Ljusdesigner, det vill säga en person som illuminerar städerna. Vi tog bilder på varandra ute i solskenet och skrattade och hade det bra.

Många av deltagarna hade problem med datorerna. Inte var det PC utan där stod tjugofyra vita snygga Macar uppställda fyllda med program till vårt förfogande. Kul! Jag var beredd på att komma fram till en datorsal med ett gäng gamla datorer men vi fick tillgång till Fotoskolans datorsal och gissa om jag njöt. Dock var det många som hade lite problem med dessa stora vackra datorer. Däribland vår vän icke-digital.

Till nästa tillfälle fick vi en rolig uppgift, nämligen att fotografera våra hem sett ur kamerans vinkel. Det ska bli spännande att ta tag i den uppgiften och redovisa fem bilder nästa vecka.

Nu är det sängen som gäller. På söndag är det uppstigningen i ottan eftersom vi ska med båten till Finland.

9 kommentarer

Under Allmänt, Bilder, Datorer, Foto, Fotokurs, Resor, Väder

Solen skiner och livet leker

Vilken underbar dag! Solen skiner och det känns ganska vårigt fast det är fyra minusgrader och fast det snöade som bara den igår eftermiddag och kväll.

Denna soliga dag ska vi iväg och gå kurs. Det är en fotokurs som anordnas av Folkuniversitetet. Jag har laddat för denna första träffen som kommer att åtföljas av många till på just fredag eftermiddagar. Batterierna i kameran är laddade, UV-filtret är rengjort och jag plockat fram kabel och ett USB-minne. Dock tänker jag ta med mig en kortläsare, jag tycker att det tar vansinnigt lång tid att ladda från kamera direkt till datorn. Strax är det dags för mig att plocka fram några bilder jag gillar. Antingen blir det en eller två av mina egna eller om jag hittar några andra jag gillar i en tidningen.

I Akson City går allt lugnt till. Hus byggs i stilla takt allt eftersom ni flyttar in (klicka varje dag för att öka antalet invånare i mitt lilla samhälle). Det officiella språket i Akson City är svenska. Rambra är utsedd till polischef. Det finns fler poster som ska fyllas med viktiga personer. Jag skulle kunna tänka mig att Syster Yster tar hand om sjukvårdshanteringen. Någon som känner sig manad att inneha en ledande roll i det konstant växande Akson City?

Akson City är beroende av att ni en gång om dagen klickar er dit. Det funkar inte som Sim City men tanken är det samma fast man slipper alla stridigheter mellan de olika städerna. Jag kan inte bygga något själv utan är helt beroende av att ni besöker min stad.

5 kommentarer

Under Allmänt, Boende, Foto, Spel, Väder