Inga direkta nyheter på dagens kurs

Hemma igen efter dagens utetur. Först var det en tur in till stan och Fotokursen. Det gick verkligen fort där. Fast vi åkte hem en halvtimme tidigare eftersom sambon mådde dåligt och frös. Efter att tråklat mig ut från stan och lämnat av sambon hemma var det dags att åka och handla i blå affären. Jag var inte själv med att komma på den goda idéen att handla på fredag eftermiddag/kväll. Det gick dock snabbt tack vare att jag scannade varorna själv och fick ingen avstämning.

På Fotokursen idag visade vi först upp våra bilder som vi hade med förra gången men inte hann med det. Några hade sina bilder utskrivan andra så som jag själv hade med mig tre bilder på ett USB-minne. Det var bland annat en av bilderna från Skåne och ålafiskarna. Den tyckte de var för centrerad. Dumheter tyckte jag, eftersom jag är förtjust i bilden.

Efter fikapausen var det så äntligen dags att sätta tänderna i Photoshop. I gruppen är det ganska stor spridning på vad man kan och inte man med datorer likaså är det med Photoshop. Vissa har aldrig sett programmet tidigare och några av oss har använt det ganska mycket. Läraren gick igenom grunderna och berättade om svart-punkt respektive vitpunkten i bilden. Det är den punkten i bilden som är som svartast respektive som vitast, för att förklara det enkelt. Sedan var det enkel genomgång av hur Nivåer, Kurvor samt Nyans-Mättnad fungerade. Inga direkta nyheter. Men jag lärde mig en ny sak och det var om man tryckte på alt-knappen på tangentbordet då man var inne i någon av ovanstående menyer, ändrade Avbryt-knappen karaktär och hette istället Återställ

När vi gick så började de andra att jobba med sina bilder de hade med sig inför dagens kurs, tema Hemma. Till nästa gång om två veckor ska vi ha tre bilder klara att visa samt en att diskutera runt. Till nästa gång ska vi också ha tre bilder med oss med porträtt, en helbild, en halvbild och en närbild. Ännu har jag inte bestämt vem som jag bli mitt porträttobjekt men bror ligger nära till för det eller så får det bli yngsta brorsonen som fyller tonåring snart.

4 kommentarer

Under Allmänt, Bilder, Foto, Fotokurs

4 svar till “Inga direkta nyheter på dagens kurs

  1. curlingmormor

    Du har fullt upp med den där fotokursen ser jag, men det verkar roligt och säkert lärorikt.
    Hoppas nu att solen kommer fram i helgen så att du kan få till några fina sol-bilder!!!!
    Ha en toppenhelg!!
    Kramizzzz

  2. Det är alltid svårt att lägga ribban så att det passar alla deltagare men för lätt får det absolut inte vara!
    Ha en fin lördag!

Lämna en kommentar